Rälsen borta utan ett spår
Stölden har skett någon gång mellan den 1 februari och 18 augusti. Rälsen var uppdelad i 60 bitar på 40 meter vardera. Skrotvärdet på det stulna beräknas till cirka 180 000 kronor.
Enligt polisanmälan måste rälsen ha kapats för att kunna transporteras iväg i till exempel en lastbil.
– Men det finns inga synliga spår, säger Bosse Andersson på Trelleborgspolisen.
Rälsen var tänkt att användas inne på bangården i den nya centralstationen.
– Där använder vi ofta begagnat material som vi slipar till, säger Johan Haagman, projektledare på Trafikverket.
Rälsbitarna har Trafikverket samlat ihop från andra projekt runt om i Sverige. Eftersom de inte behövs förrän nästa år, när järnvägsutbyggnaden mellan Malmö och Trelleborg verkligen kommer igång, är det ingen som saknat dem förrän nu.
– Det förekommer sådana här stölder då och då. Ibland rör det sig om missförstånd, att någon flyttat på räls utan att berätta, men här har vi frågat runt och ingen vet vart den blivit av, säger Johan Haagman.
Trafikverket ska nu påbörja en ny insamling av begagnad räls.