Annons

Radar och radio ska garantera säkerhet

Förra året löpte 5 614 fartyg in i Trelleborgs hamn, det motsvarar en ökning med två procent jämfört med 2011. I denna flotta fanns allt från passagerarfärjor till oljefartyg. TA har besökt hjärtat i säkerhetssystemet.
Trelleborg • Publicerad 12 augusti 2013
Foto: 
Kontrolltornet i Trelleborgs hamn är bemannat 365 dagar om året, berättar trafik- och säkerhetschef Jim Leveau. Olika system visar fartygsrörelser, vindhastigheter och vindriktningar.
Kontrolltornet i Trelleborgs hamn är bemannat 365 dagar om året, berättar trafik- och säkerhetschef Jim Leveau. Olika system visar fartygsrörelser, vindhastigheter och vindriktningar.Foto: Anna Wahlgren

I kontrolltornet sitter datorer och tv-skärmar på rad. På radarmonitorn syns punkter som visar fartyg på väg till och från Trelleborg. Med en joystick styrs kameran som övervakar hamninloppet och täcker döda vinklar. Plötsligt sprakar det till i radion. En röst på engelska hörs i högtalaren.

–  Vi har lite tekniska problem ombord på Nils Holgersson och blir en halvtimme sena.

Annons

–  Ok. Meddela när ni har fixat det och har fem minuter till avgång, svarar tjänstgörande trafikassistent.

–  Visst. Klart slut.

Förutom radar- och kameraövervakning är radiokommunikation grundbulten för sjösäkerheten. Alla fartyg har anmälningsplikt och måste meddela kontrolltornet när de har fem minuter kvar till farleden. Efter klarsignal från tornet meddelar befälhavaren när de har nått första bojparet. Då får inga andra fartyg gå in eller ut hur hamnen.

Vid avgång tar kaptenen ombord kontakt med tornet när förtöjningarna är klara att släppas. Personalen i tornet kontrollerar att ingen annan trafik är i närheten. Därefter bekräftas att vägen är fri.

–  Allt bygger på principen att man hellre kommunicerar en gång för mycket än en gång för lite, säger Jim Leveau, trafik- och säkerhetschef i Trelleborgs hamn.

Inte helt hundra

Alla system till trots, ingen säkerhet är 100-procentig när den mänskliga faktorn är inblandad.

– Så är det. Men jag har jobbat här sedan 1998 och under den tiden har vi inte haft några kollisioner mellan fartyg i hamnområdet. Sen finns det tekniska orsaker till att något händer. Ett fartyg fick blackout, det vill säga att framdrivningen upphörde att fungera. De körde in i kajen med ungefär tre knops fart. Det blev skador på kajen men inga personskador, säger Jim Leveau.

Vad händer om strömmen slås ut?

–  Det finns dieseldrivna backupsystem till klaffar och landgångar samt backup till utrustningen i tornet. Systemen går knappt ner innan nödsystemen träder in. Det hände faktiskt vid ett åsknedslag i fjol.

Annons

Säkerhetsläget styrs också av vädret. Det finns ingen sekundmetergräns för när fartyg inte får gå in i hamnen. Men blåser det 20-25 meter per sekund väljer många befälhavare att avvakta vid Mön.

–  Vissa fartyg har segelyta på drygt 4 000 kvadratmeter. Blåser det då 20 sekundmeter gäller det att hålla tungan rätt i mun. Men vi låter kaptenernas sunda förnuft avgöra, säger Jim Leveau.

Skador och utsläpp

Bland det värsta tänkbara olycksscenariot är att två färjor kolliderar och orsakar både personskador och oljeutsläpp. Hamnområdet en så kallad gråzon mellan räddningstjänst och kustbevakning. Därför träder hamnen in och sanerar bassängerna med länsar, samt bistår räddningstjänsten i syfte att rädda liv.

–  Våra arbetsbåtar kan ta sig snabbare till oljeutsläpp eller olycksplats än vad räddningstjänsten och kustbevakningen kan inom hamnområdet. Vi övar också tillsammans med dem. Skulle det börja brinna på ett ankommande fartyg är kontrolltornet avgörande för kommunikationen. Blåser det in mot staden måste kanske det brinnande fartyget flyttas till en speciell del i hamnen. Det finns alltså basrutiner som hålls levande. Även om varje situation är unik, säger Jim Leveau.

Här kan du följa sjötrafiken kring Trelleborg:

http://www.marinetraffic.com/ais/se/

Lisa Kron
Martin Strandberg
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons