Annons

Pusslet som ständigt läggs om

Att organisera ett motorvägsbygge kräver kunskap, kommunikation och tålamod. Varje vecka träffas Trafikverkets chefer och lägger pussel. Just nu vänder och vrider de på pusselbitarna som hör till de olika trafikplatserna och broarna som går över vägen.
Trelleborg • Publicerad 27 april 2010
Vid det som kommer bli trafikplats Håslöv är arbetet med de nya vattenledningarna snart klart.
Vid det som kommer bli trafikplats Håslöv är arbetet med de nya vattenledningarna snart klart.Foto: 
Byggprojektledare Jonas Synnelius tittar på ritningarna som visar hur den nya E6 går i förhållande till den gamla.
Byggprojektledare Jonas Synnelius tittar på ritningarna som visar hur den nya E6 går i förhållande till den gamla.Foto: 
Vid det som kommer bli trafikplats Håslöv är arbetet med de nya vattenledningarna snart klart.
Vid det som kommer bli trafikplats Håslöv är arbetet med de nya vattenledningarna snart klart.Foto: 

I en villa strax söder om Håslövkorset träffas varje måndag Trafikverkets chefer. I vad som antagligen var vardagsrummet, innan de tidigare ägarna sålde sitt hus och flyttade för två år sedan, sitter stora ritningar uppklistrade längs väggarna. Det är planen över nya E6. Så som den kommer att se ut oktober 2011 om allt vill sig väl. Just nu ligger man nämligen lite efter tiden.

– Vi fick en del problem under vintern. Men nu har vi kommit igång igen. Vädret har alltid en stor påverkan på ett bygge som detta, säger Marie Minör, projektledare för E6.

Annons

Jonas Synnelius som är byggprojektledare och Mats Persson, byggledare för broarna, dyker upp i dörröppningen och tar en titt på ritningarna. De brukar vara med på måndagarnas byggmöte men jobbar även från huset ett par andra dagar i veckan. Härifrån kan de hantera alla små och stora problem som alltid dyker upp.

– Det är viktigt att ha en bra planering. Detta är ett stort logistikpussel och lägger man inte det från början blir det väldigt krångligt, säger Jonas Synnelius.

När planen är klar händer det alltid saker som gör att den måste ändras. Vädret kan ställa till det. Men det kan också hända oväntade saker när man börjar gräva i marken.

– Det har hänt att vi har hittat kablar som vi inte känt till från början. Då måste vi börja med att ta reda på vad det är innan man kan flytta dem, berättar Marie Minör.

En stor del av jobbet handlar just om att flytta på ledningar och bygga nya. I Håslöv pågår just nu ett stort arbete med att lägga nya vattenledningar som ska gå till Höllviken. Om cirka två veckor väntas de gamla kunna tas ur bruk och de nya vara klara.

– Just nu rengör man och provtrycker dem, säger Jonas Synnelius.

Anledningen till att vattenledningarna måste ledas om är att den nya trafikplatsen kommer ligga nedsjunken i marken för att störa så lite som möjligt. Det samma är det med alla trafikplatser förutom vid trafikplats Vellinge.

– Där kopplas vägen på den befintliga motorvägen och kan därför inte grävas ner. Bron som går över den kommer därför att bli lika hög som den bredvid, som leds från Skanör och Falsterbo, säger Marie Minör.

Martin Strandberg
Sofia Bergström
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons