Protestlistor mot järnvägsplanerna
De boende protesterar på en lista i ett brev till Banverket mot planerna på ett stickspår in till Sandmöllan.
Ett stickspår från Trelleborgsbanan och en station vid Sandmöllan fanns med som ett av alternativen i Banverkets planer när det gäller utbyggnaden av Trelleborgsbanan för regiontågstrafik. Boende vid Prostens väg i Trelleborg, som ligger i närheten av den tänkta sträckningen av bibanan in till Sandmöllan, säger nej till tanken på en station som de menar byggs in i en säck från början.
De boende har i sitt brev till Banverket listat de nackdelar de ser med station vid Sandmöllan. Tågen kommer alltför nära bostäder, samhällsnyttan är inte mätbar, det finns en naturgasledning som korsar området, det finns en branddamm där stationen planerar byggas, p-möjligheterna blir starkt begränsade vid Sandmöllan och Hedvägen klarar inte pendlingstrafik morgon och kväll, skriver de boende i sitt brev till Banverket.
En station vid Sandmöllan ställer också till andra problem i trafiken, menar de boende. Enligt brevet kan trafiken på Klörupsvägen öka om Ishallsvägen stängs av.
De boende anser också att det vore bekymmersamt att få järnvägstrafiken in på knutarna. De är oroliga för buller och för om deras trädgårdar ska naggas av järnvägsdragningen.
De menar att det i stället vore bättre att planera för två stationer i Trelleborg, en norr om vattentornet samt en station vid den befintliga stationen vid hamnen, Trelleborg Nedre.
De boende vid Prostens väg menar att en station norr om vattentornet skulle kunna inordnas direkt med bostadsbebyggelsen. När den planerade ringvägen kommer till blir det stationsläget idealiskt, menar de boende i sitt brev.
De boende anser också att det bästa är att bygga dubbelspår mellan Malmö och Trelleborg. Kostnaden är inte det viktiga, menar de, när man bygger för hela detta sekel.
Lasse Bryggare
0410-545 71
lasse.bryggare@allehandasyd.se