Kabelbrott bakom tekniska problem i Trelleborg
Problemen började vid 13-tiden på måndagseftermiddagen. Då slutade bland annat ett tiotal bankomater i Trelleborg att fungera.
Vid ungefär samma tidpunkt gick det inte längre att spela hos Svenska spels ombud i Trelleborg. TA fick rapporter om problem hos bland andra Entré, Ica Maxi och Ica Supermarket på Valengallerian.
Både Bankomat och Svenska Spel har driftservice från företaget DGC. Enligt DGC berodde de tekniska problemen på ett stort kabelbrott, någonstans mellan Malmö och Trelleborg.
– Jag vet inte exakt var det hänt. Men teknikerna inväntar en grävskopa, så det verkar vara ett större problem, säger Patrik Gylesjö, affärsområdeschef på DGC, vid klockan 16 på måndagseftermiddagen.
Knappt en timme senare meddelade företaget att man påbörjat reparationen av kabeln och att kunderna fått sina uppkopplingar tillbaka.
Enligt en tidig prognos skulle felet först vara åtgärdat vid 21-tiden men man lyckades alltså lösa det fortare än så. Exakt vad som orsakade felet visste Patrik Gylesjö inte under måndagseftermiddagen.
– Men det vanligaste vid sådant här är att någon råkat gräva av en kabel, exempelvis vid ett bygge, säger han.
DGC har flera kunder i Trelleborg, bland annat affärer som ligger inne på Valengallerian.
– För dem kan det även uppstå problem med kortbetalningarna, säger Patrik Gylesjö.
Under eftermiddagen la även Trelleborgs kommuns fasta telefoni ner. Enligt kommunens hemsida berodde det på fel hos Telenor.
– Men det kan vara många drabbade av det här kabelbrottet. Flera som inte är kunder hos oss, säger Patrik Gylesjö.