Annons

Pressad jul för Åhlénschef

Trelleborg • Publicerad 16 december 2005
Ann Almqvist gillar den snabba responsen som ingår i jobbet som handlare. Kunden avgör direkt om den nybeställda varan var en felbedömning eller genidrag. Bild: Claes Nyberg
Ann Almqvist gillar den snabba responsen som ingår i jobbet som handlare. Kunden avgör direkt om den nybeställda varan var en felbedömning eller genidrag. Bild: Claes NybergFoto: 

På Åhléns andra våning innanför de täta hyllorna ligger Ann Almqvists kontor. Det är ett rum som ser ut att ha snabbt blivit inrett med skrivbord och lite stolar. Som tur är står blommor lite här och var - gåvor från trelleborgare inför varuhusets invigning.

Den senaste månaden har butikschefen haft annat för sig än att bekymra sig för sitt kontor. Men nu börjar det finnas lite mer tid.

Annons

– Nu har vi börjat städa bakom kulisserna. Det är ett extremt tråkigt jobb eftersom det inte syns i butiken. Men det är väldigt viktigt att vi till exempel ha ordning på vårt lager, säger Ann Almqvist.

Hon ser lite trött ut, men samtidigt väldigt nöjd. Åhléns första veckor har gått över förväntan.

– Vi hade höga förhoppningar. Men ändå blev vi överraskade över hur bra det gått hittills. Jag märker att folk känner igen mig på stan. Man har blivit lite kändis, säger hon glatt.

Ann Almqvist har jobbat i fem år inom Åhléns och varit varuhuschef i Helsingborg. Innan dess hette arbetsgivaren H&M. I tjugo år jobbade hon för klädföretaget. Att lämna det kändes konstigt.

– Jobbar man så länge på samma ställe så känner man alla. Då går ju jobbet smidigt. Nu har man fått jobba upp sitt kontaktnät igen, menar hon.

En annan stor skillnad mellan företagen är planeringen.

– På H&M får man in en vara och behöver bara tänka på att sälja den. På Åhléns ska man också se till att vissa varor hela tiden finns inne. Samtidigt har man ett begränsat laget. Speciellt här.

Det roliga med att jobba med handel tycker hon är att man så snabbt får kvitto på sitt jobb.

– Om man köper in rätt vara och placerar den rätt får man direkt i kassan reda på om man handlat rätt. Det ger en kick, menar hon.

Även om Ann Almqvist trivdes på H&M så kändes det till slut självklart att söka sig någon annanstans. Ann Almqvist är personen som gärna söker sig till nya utmaningar. Att det blev just Åhléns var en slump.

Annons

– Jag råkade se en annons i en tidning där Åhléns sökte folk till sin varuhuschefaspirantutbildning. Jag tyckte att det såg intressant ut och sökte den utan att tänka så mycket på det. Jag ville väl mest känna av hur attraktiv jag var på marknaden. När jag sedan kom in fick jag plötsligt ta ett snabbt beslut, berättar hon.

Hon började jobba som säljare i Malmö och jobbade sig snabbt upp till varuhuschef i Helsingborg där hon blev kvar i 3,5 år.

– Det kändes ensamt till en början. Det tog ett tag innan det blev roligt. Men nyfikenheten gör att du lär dig snabbt. Man gör många misstag. Det är okej, bara man inte gör om dem.

Den största utmaningen kom emellertid efter Helsingborg. Att starta upp ett nytt varuhus i Trelleborg har varit en pärs.

– Många sömnlösa nätter har det blivit, säger hon.

Hon känner dock av medvinden just nu. Och hennes budget är generös till att börja med. Nu hoppas hon bara kunna överbevisa sina chefer om varuhusets möjligheter.

I och med att hon öppnade i Trelleborg förändrades centrumhandeln på många sätt. Den största skillnaden är kanske öppettiderna - Åhléns har öppet både lördag och söndag.

– I alla centrumföreningar som jag varit i kontakt med har öppettiderna varit en stor fråga. Vissa tycker att det är bra att vi har öppet på helgerna, andra inte. Jag har full förståelse för handlare som inte har möjlighet att jobba på obekväma tider. Men som affärskvinna kan jag inte säga nej till pengarna som det innebär. Det viktigaste är att handlare är så konsekventa som möjligt. Kunderna ska veta när det är öppet och inte, säger hon.

Hon tror att Trelleborg har bra möjligheter att konkurrera med Malmö när det gäller handel. Här finns en småstadskänsla som folk gillar. Men det gäller att det händer roliga saker hela tiden. Och de som bor i Trelleborg men jobbar i Malmö kan vara svåra att locka hit. De handlar antagligen gärna på lunchen i Malmö.

När hon själv ska handla inför julen vet hon inte. Hon bor med sin sambo och två söner i Staffanstorp.

Annons

– Självklart hinner jag med julklappar. Jag vet redan vad jag ska köpa, säger hon.

Sofia Bergström

0410-545 27

sofia.bergstrom@allehandasyd.se

Ann Almqvist

Familj: sambo Kalle, sönerna Simon 13 år och Adrian 10 år.

Intressen. vara med familjen, heminredning. Jag byter gardiner nästan varje vecka!

Favoriträtt: allätare.

Livsmotto: att skaffa mig kvalitetstid.

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons