Annons

Populär marknad lockar tusentals besökare

Foppatoflor, strumpor, serietidningar, smycken, godis och mycket mer. Utbudet var blandat bland knallestånden på Gislövs marknad.
Trelleborg • Publicerad 2 augusti 2008
Maria Widell är en av få knallar på marknaden som säljer hantverksprodukter. Hon säljer fördigköpta glas som hon målat. - Jag brukar besöka Gislövs marknad. Det är en liten och mysig marknad, säger hon. Bild: Malin Palm
Maria Widell är en av få knallar på marknaden som säljer hantverksprodukter. Hon säljer fördigköpta glas som hon målat. - Jag brukar besöka Gislövs marknad. Det är en liten och mysig marknad, säger hon. Bild: Malin PalmFoto: 
Fanny Ljungberg är på marknaden för första gången. Här provar hon lyckan i gosedjurslotteriet. Bild: Malin Palm
Fanny Ljungberg är på marknaden för första gången. Här provar hon lyckan i gosedjurslotteriet. Bild: Malin PalmFoto: 
Gislövs marknad lockar årligen tusentals besökare. Arrangören Gisövs IF har som mål att erbjuda besökarna ett så brett utbud aktiviteter som möjligt. Bild: Malin Palm
Gislövs marknad lockar årligen tusentals besökare. Arrangören Gisövs IF har som mål att erbjuda besökarna ett så brett utbud aktiviteter som möjligt. Bild: Malin PalmFoto: 
dragarbild. Albin Hägg har svårt att bestämma sig för vilken jibbitz han ska köpa. Bild: Malin Palm
dragarbild. Albin Hägg har svårt att bestämma sig för vilken jibbitz han ska köpa. Bild: Malin PalmFoto: 

- Det är andra året jag är här. Här brukar vara bra köpkraft men i fredags var det nog för varmt. Folk valde stranden i stället för marknaden, säger knallen Lise-Lott Constable.

Hon säljer jibbitz. Figurer som man kan utsmycka sina foppatofflor och skosnören med.

Annons

Gislövs marknad har funnits i 28 år. Bakom arrangemanget står Gislövs IF.

- Marknaden har ett rekord på 35 000 besökare men jag tror att vi slår det i år. Danne Stråhed och Doris och Knäckebröderna drar en hel del folk, säger marknadsgeneralen Nils Bertil Olsson.

Årets marknad har 140 knallar och över en kilometer knallestånd. Nils Bertil Olsson tror att marknaden har blivit så populär eftersom det är en familjemarknad.

- Vi försöker ha ett så brett utbud som möjligt. Det ska passa alla åldrar. Marknaden är också lagd vid en tidpunkt då många har sin sista semestervecka och vill göra något tillsammans med familjen, säger han.

För Alicia Ågren är det första marknadsbesöket. Hon har fastnat vid ett knallestånd där det säljs rengöringsmedel till guldsmycken.

- Vilken skillnad! utbrister hon och tar på sig halsbandet. Det ser ut som nytt.

På tivoliområdet blandas technomusik med ljudet från karusellerna. Elin och Fanny Ljungberg har följt med sin morfar till Gislövs marknad för första gången. Roligast är just tivolit.

- Jag vet inte vilken karusell jag vill åka först. Jag kan inte åka den läskiga för då blir jag åksjuk, säger Elin Ljungberg.

Nicole Holler
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons