Annons

Populär busslinje kan få fler avgångar – annan trafik kan dras in

”En miljon idéer” blev en miljon resor. När ny busstrafik skulle bestämmas testade Trelleborgs kommun den modell som framgångsrikt lockat medborgare på landsbygden att göra sina röster hörda: att få lägga egna förslag och sedan rösta. Vinnare blev kommunens östra delar, förlorare de som nyttjar dagens extratrafik med buss 144.
Trelleborg • Publicerad 22 september 2024
Extratrafiken med regionbuss 144, mellan Anderslöv och pågatågsstationen Persborg, är en dyr historia för Trelleborgs kommun.
Extratrafiken med regionbuss 144, mellan Anderslöv och pågatågsstationen Persborg, är en dyr historia för Trelleborgs kommun.Foto: Mandus Örarbäck

Utöver den kollektivtrafik som Skånetrafiken planlägger så köper kommuner ibland till regionbusstrafik där man ser behov. Sådan ”tillköpstrafik” körs exempelvis med buss 144 mellan Anderslöv och pågatågsstationen Persborg i Malmö, på sträckan Östra Grevie-Persborg. Men antalet resande är lågt – cirka sju tusen per år – och avtalet löper snart ut.

För att få rätt tillköp beslöt kommunen att involvera medborgarna – det vill säga fråga folk vad de vill ha. Och det har gett planerarna en ”bredare förståelse för medborgarnas resbehov, vilket kan användas i framtida underlag”.

Annons

I november 2023 kunde man lämna in förslag, och det gjorde 600 personer. I juni i år genomfördes en omröstning med de sex mest populära förslagen. Nästan 2000 personer röstade.

– Invånarna på landsbygden visade ett stort engagemang både när det gällde att lämna in förslag och att delta i själva omröstningen, berättar Felix Sunesson, hållbarhetsstrateg på enheten för hållbar utveckling.

– Vi hade förväntat oss ett starkt intresse, fortsätter han, men resultatet överträffade våra förväntningar på flera sätt. Deltagandet var betydligt större än vi hade räknat med.

”Det ger en fingervisning om hur många resenärer det kan handla om på de olika sträckorna. Och det kan bidra till mer träffsäkra beslut kring kollektivtrafik.”
Felix Sunesson, hållbarhetsstrateg

Hetast efterlängtat, visade det sig, var senare turer med linje 190 mellan Trelleborg och Ystad, fredag och lördag kväll.

Kommunstyrelsen föreslås därför nu utöka turerna på buss 190, med fyra sena turer som matchar tågen på Trelleborgs centralstation. Då skulle avgångarna från Trelleborg mot Skateholm ske klockan 23.36 samt 00.36, med återvändande turer från Skateholm 00.07 och 01.07.

Samtidigt föreslås extraavgångarna med buss 144, Östra Grevie-Persborg, slopas vid årsskiftet. Bara 55 personer röstade för att behålla dem.

Lösningen blir dessutom 200 000 kronor billigare per år. Trelleborgs kommun lade 1,1 miljoner kronor på trafiktillköp 2023, med buss 144 och linje 182 mellan Skåre och Trelleborg som de stora posterna.

– Att involvera medborgarna på det här sättet ger inte bara värdefull information om vilka resmål som är viktigast för invånarna, menar Felix Sunesson. Det ger också en fingervisning om hur många resenärer det kan handla om på de olika sträckorna. Och det kan i sin tur bidra till mer träffsäkra beslut kring kollektivtrafik.

Innebär det att det kommer fler möjligheter, på andra områden, att göra sin röst hörd?

– Om det kommer att göras om är en politisk fråga, och upp till styret att besluta.

Annons

Tanken var inte att etablera nya busslinjer, men många har ändå passat på att föreslå det. På önskelistan står bussar mellan Beddingestrand och Svedala, Anderslöv och Skurup, Trelleborg–Västra Vemmerlöv samt en stadsbusslinje Trelleborg–Skegrie.

Och snopet nog efterlyser anderslövarna hellre en bättre koppling till Malmö än till Trelleborg.

Lars ThulinSkicka e-post
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons