Annons

Politiker har svårt att komma fram

Det är inte bara allmänheten som har svårt att ringa till Trelleborgs kommun. Tekniska nämndens ordförande Eric Samuelson (M), har själv stött på problemet.
Trelleborg • Publicerad 14 februari 2012

För snart två veckor sedan skrev Trelleborgs Allehanda om en undersökning som företaget Profitel gjort. Av 85 undersökta kommuner var Trelleborg sämst av alla på att svara i telefon. I nio samtal av tio fick den som ringde upp antingen inte tag i någon eller ett dåligt svar.

I ett mejl till kommunalrådet och partikollegan Ulf Bingsgård skriver Eric Samuelson att det verkar vara en "gammal omedveten kultur" att inte vara så tillgänglig på telefon som man borde kunna förvänta sig. Till TA uppger Samuelson att han upplevde problemet som mest när tekniska förvaltningen var utan chef för några år sedan.

Annons

– Då hade jag mycket kontakt direkt med personalen och då upplevde jag problem, säger han och menar att personalen kan bli mycket bättra på att vidarekoppla sina telefoner och använda röstbrevlåda.

Eric Samuelson tror att det rör sig om en inställningsfråga hos personalen.

– Ja, det ligger i botten. I den världen jag kommer ifrån, industrin, är detta inget konstigt. Där går antingen röstbrevlådan in, eller så är det vidarekoppling till växeln, säger han.

Eric Samuelson har tagit upp problemen med tekniska chefen, Martin Nilsson, i förra veckan och fick då besked att åtgärder var på gång.

Martin Nilsson håller inte med om att det skulle vara någon omedveten kultur inom förvaltningen att inte vara tillgänglig.

– Jag är väldigt mån om att vi ska vara nåbara och det är ingen medveten strategi att inte svara i telefon, säger han.

Taner Caliskan och Kristin Knutsson
Andreas Mårtensson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons