Polenresa med förhinder
Resan skedde på DFDS Seaways numera nedlagda linjen mellan Trelleborg och Gdansk. Färjan som skulle anlänt till Gdansk klockan tio på morgonen blev kraftigt försenad och kom istället fram halv fyra, på grund av maskinfel. Men det räckte inte, resans missöden fortsatte. På överresan hem hade paret beställt väckning så att de skulle komma av när färjan ankom till Trelleborg. De förvånade trelleborgarna vaknade istället i Köpenhamn eftersom personalen missade väckningen. För att komma hem var de tvungna att ringa en förälder som kom och hämtade dem. DFDS gick med på att betala 739 kronor för hämtning, bilkörning och broavgift men paret ville ha ytterligare ersättning. De anmälde ärendet till Allmänna reklamationsnämnden som rekommenderade DFDS Seaways att förutom reseersättning betala ut 1871 kronor för en förlorad semesterdag och en halv dags förlorad arbetsersättning. Göran Eriksson på DFDS Seaways reklamationsavdelning har själv varit i kontakt med personalen på färjan om väckningen. - De sa att de varit och knackat på dörren men att ingen öppnade. Trots det har man valt att följa Allmänna reklamationsnämndens beslut i ärendet. - Det gör vi alltid, säger Göran Eriksson men tillägger att det egentligen är upp till resenären själv att ta sig upp ur sängen. - Om vi har missat någonting så ersätter vi det. Annars får passagerarna stå för det själva. Enligt Göran Eriksson är det inte ofta man missar att väcka passagerare men det händer att kunder hör av sig när de hamnat i fel hamn. - Vissa av våra turer har stopp tidigt på morgonen. Då gäller det att ta sig upp. Text: Kristofer Naess