Annons

Per Johansson bemöter kritiken

Per Johansson, näringslivschef och vd för Trelleborgs kommuns utvecklings AB väljer att bemöta den kritik som framkommit mot bolaget via mejl. Här kan ni läsa hela Johanssons svarsmejl:
Trelleborg • Publicerad 17 november 2008

"Jag har först nu under helgen läst Rambölls rapport och kan göra följande kommentarer:

Hur man vill organisera verksamheter rent allmänt respektive vilka kommunala angelägenheter bolaget skall handha är och bör förbli politiska frågor. Olika kommuner gör på olika sätt och man ändrar också arbetsformerna från tid till annan. Det är sunt att efter ett antal år se över hur man bäst når de resultat man vill uppnå från politiskt håll.

Annons

Konsultrapporten beskriver verkligheten ganska bra och rekommenderar att bolaget även fortsättningsvis bör handha näringslivsfrågorna, turistfrågorna samt marknadsföringsfrågor anknytande till härtill.

Vi som arbetar i bolaget är helt överens med konsulterna om att banden till kommunstyrelsen bör vara starka. En lösning på det politiska planet kan vara att kommunstyrelsens ordförande också är ordförande i bolaget. Vidare kan bolagets VD tas in i förvaltningschefskretsen och bli en samspelande part i denna krets under ledning av kommundirektören. Detta har vi utan gehör påpekat ett stort antal gånger under sju års tid.

Konsultrapporten rekommenderar också att kommunstyrelsen bör ansvara för arbetet med att ta fram strategi och målformuleringar för näringsliv och turism med förankring hos näringslivet.

Vi som arbetar i bolaget delar denna inställning. Bristen på tydliga strategiska styrdokument respektive målformuleringar innebär att bolaget får svårt att avgränsa verksamheten och koncentrera insatserna eftersom det råder mångskiftande meningar om vad som är bolagets roll.

Med vänlig hälsning Per Johansson"

Efter att Per Johansson fått ta del av företagarnas kritik mot bolaget gjorde han följande komplettering:

"Trelleborgs kommun har över 3000 företag. Många av dem, såväl nyetablerade som äldre, har fått god service av bolaget. En av många uppgifter när det gäller etableringar är just att sälja kommunens industrimark.

På turistsidan bedriver vi en tung serviceverksamhet året om och en omfattande säsongsverksamhet. Alla medarbetare gör goda arbetsinsatser. Vi utför arbetet som vi uppfattar gällande styrdokument och rapporterar löpande till bolagets styrelse.

Får vi tydligare styrdokument och målformuleringar så driver vi givetvis verksamheten därefter.

Hälsningar Per."

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons