Annons

Pågatåg till Trelleborg 2010

Banverket verkar vara på rätt spår när det gäller etablering av Pågatågstrafik mellan Trelleborg och Malmö.
Trelleborg • Publicerad 8 januari 2003

Åtminstone om man tar del av de uppgifter som läckt ut till media när det gäller den banhållningsplan för 2004-2015 som Banverket ska presentera vid en presskonferens i Stockholm på tisdag i nästa vecka, alltså den 14 januari. Enligt Sydsvenskan innehåller banhållningsplanen bland annat löften om satsning på pågatågstrafik mellan Trelleborg och Malmö. Banverket har avsikt att göra pågatågstrafik till Västra Ingelstad och Trelleborg möjlig. Tidtabellen visar att pågatågstrafiken köra igång omkring 2010 på Kontinentbanan. Prislappen på att lägga pågatågstrafik mellan Trelleborg och Malmö är drygt 200 miljoner kronor, enligt Banverkets egen kalkyl. Bygget av Citytunneln i Malmö beräknas vara färdigt 2009, enligt den omvärdering som har gjorts av Banverket. Nytt när det gäller banhållningsplanen är att den dessutom inkluderar delar av Staffanstorpsbanan, en helt ny förbindelse mellan Malmö-Staffanstorp-Dalby. - Egentligen vill vi vänta med att kommentera planerna tills vår presskonferens. Men när det gäller sträckan Trelleborg-Malmö så gäller det även bygge av två nya mötesstationer, säger Mattias Hennius som är informatör på Banverket. Alla går därmed i väntans tider fram till tisdag då myndighetens planer lanseras. Förutom pengar till Citytunneln i Malmö på drygt 8,8 miljarder kronor, där Banverket svarar för 6,7 miljarder av summan. Resten finansieras av Region Skåne och Malmö kommun. Andra projekt som förväntas vara med i banhållningsplanen är investeringar som gäller Hallandsåstunneln på 4,9 miljarder, Citybanan genom Stockholm tros hamna på cirka 10,2 miljarder. Därutöver förekommer Bottniabanan i Norrland, Blekinge kustbana samt Ådalsbanan mellan Sundsvall och Kramfors. Rutger Persson, kommundirektör i Trelleborg, hoppas att pågatågtrafiken till Trelleborg får en bra prioritering: - Vi har bra ett bra samarbete med Skånetrafiken och har förstås förhoppningar att det finns positiva öppningar i banhållningsplanen, så att Trelleborg kan få pågatåg så fort som möjligt, säger han.

Johan Persson johan.persson@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons