Annons

Pågatåg och ringled inte med i planerna

Varken pågatågsutbyggnad eller ringled runt Trelleborg finns med i Banverkets och Vägverkets planering fram till 2021. Bara om regeringen ökar anslagen med 15 procent kan utbyggnaderna göras under perioden.
Trelleborg • Publicerad 4 september 2009

TRELLEBORG. Det står klart efter att Banverket och Vägverket lämnat in sina slutliga förslag till nationella planer för transportsystemet fram till 2021.

– Vi hoppas naturligtvis på att regeringen ska sätta till ytterligare 15 procent så att de båda projekten kommer med i planeringen, säger Ulf Bingsgård (M), kommunalråd i Trelleborg. Även om vi menar att de skulle ha varit med redan utan den förstärkningen.

Annons

Medan ringleden runt Trelleborg ännu inte kommit så långt i planeringen att den kan börja byggas i brådrasket är situationen annorlunda med utbyggnaden för pågatågstrafik mellan Trelleborg och Malmö.

– Där finns alla bitar på plats, säger Ulf Bingsgård. Vi har tecknat en avsiktsförklaring med Banverket, Malmö, Vellinge och Region Skåne om medfinansiering och utbyggnaden skulle kunna göras så att den är klar till 2015.

Kommunstyrelsen i Trelleborg har sagt ja även till en medfinansiering av en ringled runt Trelleborg.

– Vi har sagt ett principiellt ja, med det ligger så långt fram i tiden att det inte finns några exakta kostnader

Vägverkets beräkningar visar dock att en ringled runt Trelleborg skulle kosta ungefär 360 miljoner kronor att bygga.

– Då skulle kommunen stå för ungefär 100 miljoner kronor, säger Ulf Bingsgård.

Tillsammans med de 58 miljoner kronor som kommunen förbundit sig att betala för en utbyggnad av järnvägen för pågatågstrafik blir det sammanlagt 158 miljoner kronor för kommunen.

– De pengarna är ingen svårighet för kommunen att få tillbaka i form av ökad tillväxt, säger Ulf Bingsgård.

Ulf Bingsgård pekar på att pågatåg ger möjlighet att åka direkt till Köpenhamn från Trelleborg på ganska kort tid.

– Däremot kan det vara svårare att räkna in kostnaderna för den planerade utbyggnaden av hamnen genom ökad tillväxt just för kommunen, säger Rutger Persson, kommundirektör i Trelleborg.

Annons

Rutger Persson menar att Trelleborgs hamn har stor betydelse för hela Sveriges export och import.

– Vi har Sveriges andra hamn, men är nummer 51 i storlek när det gäller kommuner, säger han. Det gör att Trelleborg har svårt att orka med investeringarna som behövs själv.

Johan Silfversten Bergman
Lasse Bryggare
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons