Annons

Östlig infart kräver större skyddsområde

Risknivån för olyckor med farligt gods längs järnvägen i östra Trelleborg är mycket låg i dag. Situationen blir helt annorlunda med dubbelspår och en östlig infart även för vägtrafiken, enligt konsulten Wuz.
Trelleborg • Publicerad 27 november 2008

Då hamnar bland annat Östra skolan inom skyddsområdet, enligt rapporten från konsulten. Enligt utredningen krävs ett skyddsområde på minst 40 meter till känslig bebyggelse som skolor, samlingslokaler och vårdanläggningar.

Det betyder att om Östra skolan ska kunna ligga kvar måste man reducera riskerna. Enligt konsultens rapport kan det handla om att skydda skolbyggnaderna mot konsekvenser av bränder i anslutning till spårområdet. Men det behövs mer för att skydda skolan vid utsläpp av farliga ämnen. Det kan vara fler träd och buskar längs järnvägen, möjlighet att stänga av ventilationen på skolan och att alla byggnader ska ha utrymningsvägar som vetter bort från järnvägen.

Annons

Dessutom ska rampen förses med avåkningsskydd i form av ett räcke.

När det gäller bostäderna i närheten menar konsulten att den framtida trafiken inte innebär någon oacceptabel risk.

Riskanalysen gäller bara om hastigheterna begränsas till 70 kilometer i timmen på Östra infarten, 40 kilometer på rampen och 30 kilometer i själva hamnområdet.

Vid högre hastigheter är risknivån betydligt högre, menar konsulten

Lasse Bryggare
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons