Annons

Österbor vill ha hamn och infart i väst

Låt hamnen bygga ut västerut och fordonstrafiken matas in från samma håll som i dag medan järnvägstrafiken ansluter österifrån. Det är lösningen som boende på öster föredrar.
Trelleborg • Publicerad 3 november 2008
Leif Persson och Bjaerne Persson vill inte ha ut den tunga trafiken på Öster och anser att hamnen i stället ska växa västerut. Bild: Claes Nyberg
Leif Persson och Bjaerne Persson vill inte ha ut den tunga trafiken på Öster och anser att hamnen i stället ska växa västerut. Bild: Claes NybergFoto: 

Bjaerne Persson och Leif Persson tar oss med på en promenad ute på Öster, mellan villakvarteren och väg 9. Här någonstansär det tänkt att trafiken till och från hamnen ska ledas och ansluta till en ringväg runt tätorten. Men det finns inte så mycket mark att spela med. Fram till där järnvägsviadukten korsar väg 9 ligger det villor söder om vägen och industriområden norr om. Leif Persson och Bjaerne Persson ser framför sig en utbyggd viadukt över väg 9 med dubbelspår och bredvid den en tvåfilig väg.

- Man ska bygga ett spår till för man kan inte tänka sig Pågatåg med annat än dubbelspår, säger Leif Persson.

Annons

Båda flyttade hit när området stod färdigt för 30 år sedan och har sett hur trafiken ökat under åren.

- Vi blev inte störda av väg 9 innan. Det började i början av 2000-talet, säger Bjaerne Persson.

- Och då ska man tänka att det nästan bara är personbilstrafik nu, säger Leif Persson. Om alla person- och lastbilar till hamnen ska ledas ned österifrån via en ringväg kommer trafiken i området enligt Leif Persson att öka med runt 3 000 fordon per dygn varav 2 500 är lastbilar. För att klara bullernivåer räcker det inte att en del hus löses in och rivs. Det krävs även höga bullervallar.

Österborna är skeptiska till ett truckcenter på industriområdet intill.

- Det är något man ska lägga långt utanför tätorten, säger Leif Persson.

Ett annat orosmoment är säkerheten. Både järnvägs- och lastbilstransporter fraktar farligt gods. Hur löser man framkomligheten om en olycka skulle hända uppe på viadukterna över väg 9 undrar de två österborna.

När trafiken väl kommit över väg 9 ska den passerakvarter som i dag domineras av villor och rekreationsområden precis vid havet. Och här ligger även Östra skolan.

- Skolan är vi väldigt bekymrade över, säger Bjaerne Persson.

Ringleden och hamnutbyggnaden hotar, som Bjaerne Persson och Leif Persson ser det, hela området. Värdet på husen sjunker och om skolan försvinner är stadsdelen inte längre lika attraktiv för barnfamiljer.

Tanken att flytta ut hamnverksamheten från stadskärnan ser de i grunden som positiv. Men problemen med avgaser från bil- och färjetrafik försvinner inte med en flytt.

Annons

- Det man gör är att man flyttar ut skiten hit. Vi får den i stället, säger Leif Persson. De två österborna menar att Trelleborg behöver en ringled. Men de oroas av konsekvenserna av att leda den tunga trafiken runt tätorten eftersom det ger en längre körsträcka för lastbilarna jämfört med i dag.

- Det blir en mersträcka på runt nio kilometer och man kan räkna med att en lastbil drar fyra liter per mil, säger Leif Persson.

Lösningen Leif Persson och Bjaerne Persson står bakom och som föreslagits av tre samfälligheter i området, är att låta järnvägstrafiken ligga kvar som den går i dag. Men utbyggnaden av nya färjelägen ska i stället göras västerut och fordonstrafiken ska dras in längs nuvarande E 6. Ett alternativ skulle vara att gräva en tunnel som leder in all trafik till hamnen den sista biten. Nordväst om tätorten finns även gott om plats att bygga ett truckcenter på menar de.

Argumenten för en sådan lösning är att man använder utrymmena i kommunen på ett bättre sätt. Man drar också nytta av närheten till E 6. Vidare menar Leif Persson att marken vid den västra infarten inte går att använda till så mycket annat.

- Där är redan förorenad mark som ingen vet vad den innehåller, säger Leif Persson.

Att fortsätta dra in trafiken västerifrån skulle enligt Leif Persson och Bjaerne Persson ge mindre miljöbelastning än att bygga en nio kilometer lång ringled.

Genom att hålla isär bil- och tågtrafiken får man en bättre lösning säkerhetsmässigt menar de.

Förutom att gräva ned trafiken i en tunnel den sista biten in till hamnen har Leif Persson och Bjaerne Persson inga direkta alternativ till den egna lösningen.

- Det ser vi nog inga, säger Leif Persson.

Magnus Aspegren
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons