Annons

Omedelbar dom vid alkoholkänslig bom

KLOCKAN 13:42. Grönt eller rött? I Trelleborgs hamn riskerar det att bli tvärstopp om chauffören druckit glüwein på tysklandsbåten. Men hur funkar det egentligen?
Trelleborg • Publicerad 11 juli 2006
Andreas Nilsson är grön. Hans andedräkt frikänner honom omedelbart.Foto: 
Ungefär var tionde av de 1 900 lastbilar som passerar genom hamnen varje dag leds in i en särskild fil.Foto: 
Bommen upp. Om man är nykter är alkobommarna snabbt avklarade.Foto: 

Jättefärjan Tom Sawyer lägger till i Trelleborgs hamn strax efter halv två på eftermiddagen. Färjan är full med lastbilar som ska vidare ut på Sveriges vägar.

– Vår målsättning är att stoppa de onyktra chaufförer vi kan, så att de inte kommer ut på vägarna. Och naturligtvis avskräcka andra chaufförer som hör talas om vad som gäller här. Snacket går fort, säger Jim Leveau som är ansvarig för trafik och säkerhet vid Trelleborgs hamn.

Annons

Omkring var tionde lastbilschaufför leds in i en speciell fil där det finns en bom, där chauffören måste kliva ur lastbilen och blåsa i en alkomätare. Om utandningsluften har högre värden än de tillåtna tillkallas polis och bommen förblir nedfälld. Om chauffören skulle få lust att fly finns det kameror uppsatta som filmar både registreringsskyltar och in i förarhytten. Av de tre chaufförer som fastnat vid bommarna sedan de togs i bruk för två veckor sedan har samtliga chaufförer valt att snällt vänta kvar.

– De har varit lugna. En av dem började till och med städa i lastbilen medan han väntade, säger Freddy Nilsson som är trafikassistent i hamnen. Han berättar att det vanligaste problemen brukar vara av mer språklig karaktär. Vid alkomätaren hänger flera anslag med instruktioner på olika språk. Men det händer ändå ibland att det kommer förare som inte förstår vad som förväntas av dem för att bommen ska gå upp.

– Då får man försöka förklara så gott man kan. De flesta chaufförer har ju råkat ut för någon typ av alkoholtester tidigare, säger Freddy Nilsson.

Alkobommarna i Trelleborgs hamn är de enda av sitt slag i världen. Framöver hoppas man att kunna utöka med ytterligare en fil för att kunna ta in dubbelt så många chaufförer för kontroll.

En lastbil leds in till alkobommarna och ut hoppar Andreas Nilsson, som är på väg med en internleverans inom hamnområdet. Han tar ett av de plastförpackade blåsrören och fäster det i alkomätaren. Andreas Nilsson har inte råkat ut för alkobommarna förut, men han är inte alls orolig för att bommarna inte ska gå upp och har inga problem med att lista ut hur han ska göra, med hjälp av instruktionerna som hänger intill.

Efter fem sekunders blåsande får Andreas sin dom och bommen lyfts upp för honom. Eftersom han är nykter är han fri att åka vidare.

Rattfylla

Färjorna i Trelleborgs hamn kommer ju huvudsakligen från Tyskland och där går gränsen för rattfylleri vid 0,5 promille. Förare i åldern 15-24 år löper 900 gånger större risk att dödas i trafiken om de har en promillehalt på 0,5.

Var 60:e timme dödas en människa i Sverige på grund av rattfylleri.

Gränsen för rattfylla i Sverige går vid 0,2 promille. Gränsen för grov rattfylla går vid 1,0 promille och kan ge fängelse i upp till två år, förutsatt att man inte kör på någon. Då kan straffet bli betydligt strängare.

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons