Annons

Oljebälte utanför Trelleborg

(Uppdaterad 15.34) Det oljebälte som upptäcktes av Kustbevakningen utanför Trelleborg på fredagen kommer med största sannolikhet inte från det sjunkna kinesiska fartyget utanför Bornholm. Oljebältet var skarpt avgränsat och oljan tunnare än tidigare.
Trelleborg • Publicerad 6 juni 2003
BILD: KUSTBEVAKNINGEN
BILD: KUSTBEVAKNINGENFoto: 

- Mycket tyder på att det är dieselolja, säger Anders Gelderman på Kustbevakningen i Karlskrona. Då kommer huvuddelen av det att avdunsta snabbt. Det nya oljebältet är 200 meter brett och 16 kilometer långt. Det beräknades innehålla cirka 17 ton och befann sig drygt tio kilometer utanför kusten, i fartygsleden. Att det var skarpt avgränsat innebar att utsläppet var färskt eftersom det inte spritt sig. Enligt Kustbevakningen handlar det om det största illegala utsläppet i södra Sverige i år. - Det här var ovanligt mycket. Vanligtvis ligger utsläppen när fartygen rensar sina tankar runt ett par hundra liter, ibland ända upp till 800 liter, säger Anders Gelderman. När Kustbevakningen upptäckte oljan var den inte längre bekämpningsbar. Dieseloljan sprider ut sig tunt och avdunstar. Det som så småningom når land orsakar inte samma skador som den tjocka oljan, utan visar sig som små, små klumpar, stora som lillfingernaglar. Därför koncentrerar sig Kustbevakningen på att undersöka vem som kan ligga bakom utsläppet. - Vårt fartyg 202 tar oljeprov som kommer att analyseras så att vi kan spåra fartyget som släppt ut oljan. Men det är ingen lätt uppgift. Problemet för Kustbevakningen är att trafiken på Östersjön inte finns registrerad. Utsläppet utanför Trelleborg hände troligtvis vid midnatt, men upptäcktes inte förrän området patrullerades på fredagsmorgonen. Då var det skyldiga fartyget troligtvis redan långt borta. - Störst chans har vi om vi tar dem på bar gärning, säger Anders Gelderman. Vi försöker registrera de fartyg som är ute, men om det till exempel händer något finns det inget system i Sverige i dag där vi i efterhand kan gå tillbaka och se exakt vilka fartyg som har passerat. Böter är den påföljd som vanligtvis väntar det fåtal fartyg som varje år får stå till svars för sina utsläpp. - Hade vi fått tag på dem på svenskt farvatten hade vi kunnat ta dem in till en svensk hamn och lagföra dem, säger Anders Gelderman. Då hade det troligtvis kostat dem flera hundratusen kronor i böter, med tanke på omfattningen av utsläppet.

Mattias Pehrsson mattias.pehrsson@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons