Annons

Ökad säkerhetskontroll i Trelleborgs hamn

Härom dagen gick Göteborgs hamn ut med att de är först i Europa med att starta en säkerhetsutredning enligt nya krav från den internationella sjöfartsorganisationen IMO. Bland annat ska tänkbara terroristhot utredas och en säkerhetsplan utarbetas. Men även Trelleborgs hamn ligger långt fram i sitt säkerhetsarbete, menar hamnchefen Leif Borgemark.
Trelleborg • Publicerad 8 augusti 2003

- Vi håller på med en säkerhetsimplementering. Att Göteborg är först beror på att de har direkttrafik till USA, därför har de har haft speciella påtryckningar, säger han. I Trelleborg började man redan 1998 med att utveckla ett annat säkerhetssystem kallat PMIS. - Det var inte händelserna i USA den 11 september som fick oss att börja jobba med säkerheten, utan det var på initiativ från försäkringsbolagen som krävde förbättringar. Tidigare var säkerheten ganska dålig i hamnarna. Genom deltagande i det så kallade PACT-projektet har man fått bidrag från Bryssel. Ett staket har byggts runt hela hamnområdet och bommar med kortläsare är också på plats. Från och med på tisdag måste lastbilschaufförer legitimera sig via kortläsarna innan de kör på färjorna. All passagerartrafik kontrolleras som vanligt när de stiger ombord på båten. - Vi har även ansökt om bevakningskameror vid utfarten. Sen kommer vi att ha bra koll på både in- och utflödet i hamnen. På tisdag kommer projekansvariga Jim Leveau och Jörgen Eriksson att presentera arbetet med det nya säkerhetssystemet, och kortläsarna invigs samma dag. Representanter från WMU - World Maritime University i Malmö är inbjudna och tillsammans med dem ska man stämma av hur hamnens säkerhetssystem håller i förhållande till IMO:s nyuppsatta krav. Leif Borgemark är ännu inte i detalj insatt i IMO:s nya krav på terrorsäkring. Men i stort tror han att Trelleborgs hamn ligger långt fram jämfört med många andra hamnar. - Jag har en känsla av att våra åtgärder stämmer ganska bra med de nya kraven, säger han, men tillägger samtidigt att vissa av de nya kraven kommer inte Trelleborgs hamn att klara av. - Det primära för oss är att ha koll på in- och utflöde. Men exempelvis de nya kraven på undersökning av last är fullständigt omöjligt för vår hamn att leva upp till.

Camilla Erkenfeldt camilla.erkenfeldt@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons