Annons

...och så aktiva är företagen i Trelleborg

Bra för affärerna, tidskrävande och inte speciellt intressant. Hur företag i Trelleborg ser på sociala medier skiljer sig åt.
Trelleborg • Publicerad 24 december 2009

Pergo

Andreas Göransson är webbansvarig för golvföretaget Pergo och berättar att de just nu jobbar mycket för att ta sig in i de sociala medierna.

Annons

Hur kommer det sig?

– Man ser tydligt hur stort det är. Jag har läst mycket om det och varit på flera föreläsningar där de sagt att flera av världens största sajter just nu är just sociala medier. Det är där framtiden finns och där som man kan dela med sig av det man har och utbyta kommentarer.

Finns ni representerade redan nu?

– Vi testade lite grann i samband med en designtävling där vi skapade en grupp på Facebook, lade ut en film på Youtubeoch twittradeom hur det gick i tävlingen. Men för att få det att fungera måste man sitta lite med det varje dag. Den tiden har vi hittills inte men vi planerar att ta oss den tiden.

Är det bara positiva effekter av sociala medier?

– Nej, jag tror att det kan bli negativt om man går in utan att ta vara på det. Får man negativa kommentarer på Facebook måste man kunna svara med en positiv ton. Allt sprids så snabbt på nätet och ser man inte efter det kan det lätt ge en dålig bild av företaget.

FMT

FMT, tillverkare av produkter för flygplatser, finns inte representerade i sociala medier och det finns heller inga planer på att starta upp någonting där, säger vd Nils-Erik Anderberg.

Varför?

– Det är inte aktuellt eftersom vi sysslar med government business. Våra kunder är kommuner runt om i världen som äger flygplatser så att finnas i sociala medier skulle inte ge oss någonting.

Annons

Ni planerar inte för att gå ut i sociala medier i framtiden?

– Nej, vi har funderat på att med tiden lägga ut någonting mer om oss på nätet men inte kopplat till sociala medier.

Trelleborg AB

Webmanager på Trelleborg AB, Magnus Heide, berättar att de finns med egna konton på Youtube och Flickr har testat Twitter och har en speciell grupp med anställda på Linked in.

Varför har ni valt att gå ut där?

– Youtube är det bästa och mest använda verktyget för att sprida filmer av olika slag, för oss handlar det om presentationer av företaget samt våra produkter och lösningar. Flickrär dess motsvarighet när det gäller bilder och Linked inär det största professionella närverket.

Tror ni att företag idag har råd att inte finnas i sociala medier?

– Vi är övertygade om att vi måste vara med och använda oss av de sociala medierna. Vi ser det som ytterligare en kanal att nå marknaden på.

Vilka vänder ni er till och vilka är det som följer er?

– Den absolut viktigaste målgruppen är våra kunder. Att våra ingenjörer och säljare kan gå ut och beskriva olika produkter och lösningar direkt till våra kunder ser vi som en stor möjlighet.

Annons

Restaurang Horizont

Restaurang Horizont har en intressegrupp på Facebook med strax över 250 medlemmar.

Restaurangen har funnits på Facebooki två år. Vd Andreas Schiano säger att det är ett effektivt sätt att nå ut till allmänheten.

– Facebook är ett bra sätt att marknadsföra sig på. Man når ut direkt till folk som kanske inte går in på hemsidan varje dag men som är flitiga Facebook-användare. De får information om vad som händer direkt, säger Andreas Schiano.

Främst är det information om nattklubbsverksamheten som läggs ut men ibland också evenemang som vinprovningar.

– Vi har absolut märkt en tillströmning i antal besökare sedan vi etablerade oss på Facebook. Genomslagskraften med att få ut information har ökat. Vi lägger bland annat ut bilder från evenemang som medlemmarna kan tagga sig själva på. Det är något som varit efterfrågat, säger Andreas Schiano.

Finns det risk för att de som spenderar lite eller ingen tid alls på Facebook blir utestängda från vad som händer på Horizont?

– Nej, det tror jag inte. Det är ändå inte det enda sättet vi marknadsför oss på. Vi affischerar fortfarande och sätter in annonser och delar ut flyers.

Ting ute och inne

Ting ute och inne har en blogg om butiken. Delägaren Fredrika Strandqvist Olsson började för snart ett år sedan att blogga om vad som händer i butiken.

Annons

Hur kom ni på idén?

– Det började med att jag gjorde en sökning på butiken på nätet och såg att det var många som skrev om butiken i sina bloggar. Då fick jag en känsla av att det är jag som borde skriva om det här först, säger Fredrika Strandqvist Olsson.

Vad är grundtanken?

– Att få ut inspiration och att fungera som ett redskap för att nå ut till fler. Och tillströmningen av kunder ökade snabbt. Bloggen har blivit en större succé än vad jag hade väntat mig. När man är placerad en bit utanför stan måste man hitta nya sätt att locka folk och det är många som har gett oss fin respon.

Genom bloggen har hon kunnat nå ut till människor i hela landet och fått möjlighet att öppna en nätbutik. Hon rekommenderar andra företagare att blogga för att skapa en ny relation med kunderna.

– Att blogga är så lätt. Det har känts som om en helt ny värld öppnat sig. Bloggen har blivit en ny grej som jag brinner för, säger hon.

Dux

Nina Gilljam är informationschef på säng- och möbelföretaget Dux och säger att företaget finns på Facebookför att inspirera, informera och framför allt kommunicera. Olika Duxiana-butiker runt om i världen finns också på Twitter.

Varför är det viktigt för er att finnas i sociala medier?

– Vi anser att Facebook är en mycket viktig kanal att använda eftersom fler och fler faktiskt kommunicerar där. Vi kan nå en stor grupp människor på nya sätt och annonsera events, skapa diskussioner, knyta kontakter och tagga bilder.

Annons

Hur är Facebook i marknadsföringssyfte?

– Det är mycket positivt. Vi får många kommentarer och nya kontakter fylls på. Facebook är en oslagbar kanal för att nå den moderna människan.

Johan Silfversten Bergman
Linn Eriksson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons