Annons

Nytt förslag om svavel mer rättvist

Nu ska det bli rättvisare på sjön. Ett EU-förslag ställer nya krav på tillåtna nivåer av svavel i fartygsbränslen i Europa. Men för rederierna i Trelleborg har förslaget ingen större betydelse.
Trelleborg • Publicerad 29 februari 2012
Foto: 
Foto: 

– Förslagsändringen innebär inte något för oss, men medelhavsländerna får samma huvudvärk som vi redan har, säger Hannes H Conzen från TT Lines:s huvudkontor i Lubeck.

Sedan tidigare är det bestämt att fartygen i svavelkontrollområdena, där Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen ingår, måste reducera halten svavel i fartygsbränsle till 0,1 procent år 2015.

Annons

– Som det är nu finns det olika regler utifrån om du kommer från norr eller söder. Ett gemensamt regelverk är viktigt men att EU vill göra en regeländring är i grund och botten ett miljöbeslut. Det hjälper inte oss rederier, säger Joakim Kenndal, informationschef på Stena Line.

Miljökommittén inom EU-parlamentet föreslår nu att alla EU-länder från år 2015 maximalt ska tillåta 0,1 procent svavel i fartygsbränsle 12 nautiska mil ut från kusten. Man vill även göra det obligatoriskt för alla fartyg som anlöper europeiska hamnar att från och med 2020 använda bränsle med högst 0,1 procent svavel. De nya förslagen ska upp för omröstning i EU-parlamentet i slutet av maj enligt Sjöfartstidningen. Dagens tillåtna nivå om 3,5 procent svavel ska sänkas till 0,5 procent år 2015, i alla europeiska hav.

Minskade nivåer för tillåten halt svavel innebär stora kostnader för rederierna, då det kommer att påverka bränslekostnaderna.

– Ökade bränslekostnader innebär i sin tur att vi måste kompensera, vilket gör att kunderna kommer få betala väsentligt mer. Det kommer ske en trafikförflyttning, då många lastbilar kommer välja landsvägarna istället för fartygen, säger Joakim Kenndal.

En väg att gå för att minska utsläpp är att bygga om befintliga fartyg med oljemotor till att istället drivas med naturgas, så kallad LNG-drift. Men det är inget de två rederierna överväger i dagsläget.

– Gasdrift är ett alternativ för nya fartyg, men det kostar oerhört mycket varför det inte är ett alternativ för befintliga fartyg. Vi jobbar just nu för att se över andra lösningar, säger Hannes H Conzen.

Även Joakim Kenndal är inne på samma linje och menar att det är en kort omställningsperiod.

– Att bygga om befintliga fartyg kostar mycket och det finns ingen chans att hinna bygga nya fartyg till 2015.

Båda rederierna ser nu över alternativa lösningar för framtiden och något som de båda för på tal är scrubber.

– Men det innebär också höga kostnader och hantering av scrubber är komplex, säger Joakim Kenndal.

Fotnot. Scrubber är rökgasrening som möjliggör att köra fartyg på svavelbränsle utan svaveloxidutsläpp.

Taner Caliskan och Kristin Knutsson
Sanna Wahanta
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons