Nya skolan börjar ta form
TRELLEBORG. Rektorerna Magnus Wikström och Jan Jönsson försäkrar dock att utbildningen inte blir lidande av att samsas med en byggarbetsplats.
– Möjligheterna för eleverna att nå sina mål har inte minskat på grund av byggarbetet, säger Magnus Wikström.
Den omfattande renovering och tillbyggnad som nu genomförs var välbehövlig eftersom lokalerna under en längre tid varit slitna och omoderna. De senaste tre åren har skolans elevantal dessutom ökat med ungefär 150 elever till dagens 530.
Målet är att skapa en modern och välfungerande skola men innan man är där utgör renoveringsarbetet i sig självt en stor utmaning för verksamheten. Särskilt nu under höstterminen när bygget går in i en intensiv och bullrig fas vilket gör att många klassrum inte kan användas.
En stor del av undervisningen är därför förlagd till baracker i skolgårdens utkant och andra temporära lokaler. Ett par klasser åt gången kommer dessutom att vara borta från skolan.
– Vi har lagt åttorna och niornas praoperiod under tiden då det byggs som mest, berättar Jan Jönsson.
Skolans matsal är för tillfället stängd. Eleverna intar tills vidare sina luncher på Söderslättsgymnasiet eller på Centralskolan. När den nya matsalen öppnar ska den vara både större och effektivare än den gamla.
– Vi kommer att ha två utskänkningsrännor istället för en. Därmed blir köerna kortare. Tidigare har vi nästan fått lägga schemat efter matsalen för att eleverna skulle hinna äta på sin lunchrast.
En landskapsarkitekt har anlitats för att piffa upp utemiljön på den gigantiska skolgården som tidigare lämnat en hel del i övrigt att önska.
– Gästande rektorer har tyckt att den nästan sett ut som ett koncentrationsläger. En flaggstång och några bänkar på en stor gård med söndersmulad asfalt från 1953. Den var ett skämt, säger Magnus Wikström.
Magnus Wikström och Jan Jönsson betonar vikten av information till de berörda vid ett så här långt och ibland påfrestande projekt. Varje vecka läggs ett veckobrev ut på skolans hemsida, där man bland annat tar upp hur det går med bygget. Inför ombyggnaden fick elever och personal komma med önskemål och förslag. Även om inte alla kan göras helt nöjda tycker de båda rektorerna att dialogen har varit mycket betydelsefull.
– Jag känner att både elever, föräldrar och personal har ett stort engagemang i detta. Och ett stort tålamod, säger Magnus Wikström.