Nya pågatåg till Malmö kan stanna vid väg 108
– Vi behöver två alternativ att välja mellan. Troligen kommer det att krävas en hel del ny infrastruktur om vi väljer alternativet vid Mellanköpinge. Det krävs inte lika mycket kring 108:an, säger Ulf Bingsgård (M), kommunstyrelsens ordförande.
Han menar att det är viktigt att kommunen snart visar tydligt för Trafikverket att man vill ha in ett ytterligare stopp på sträckan mellan Trelleborg nedre och Östra Grevie.
– Som det är nu finns det inte med i Trafikverkets planering.
Tidigare har man utrett tre andra tänkbara stopp på sträckan men dessa har efterhand fallit ifrån. Kvar blev alternativet med en station i Mellanköpinge och det är som motförslag till denna som ett nytt alternativ lyfts fram.
– Det finns plus och minus för båda, menar Ulf Bingsgård som tror att en station vid väg 108 skulle kunna ge andra möjligheter för utvecklingen av Trelleborg.
– Man får tänka bort hur Trelleborg ser ut i dag och tänka på hur det kan bli. Fattar vi rätt beslut nu påverkar det lång tid framöver.
Att få tågen att stanna på båda ställena är enligt Ulf Bingsgård uteslutet.
– Då blir det för många stopp på hela sträckan. Tågen från Trelleborg ska gå ända till Helsingborg och det har man inte råd med tidsmässigt.
Enligt den utredning som Trivector Traffic AB gjort på uppdrag av Trelleborgs kommun skulle restiden bli 23 minuter från en station vid väg 108 till station Triangeln i Malmö. Från Mellanköpinge skulle det ta 25 minuter.
Utredningen har också jämfört hur många som bor i en radie kring de båda alternativa stationer som man analyserat. De har tittat på en radie runt stationen som innebär att man inklusive en promenad till stationen tar sig till Malmö på mindre än 50 minuter. Då visar resandeunderlaget på 2 300 personer runt alternativet vid väg 108. För Mellanköpinge är motsvarande siffra 7 200 personer.
Kommunstyrelsen ska på sitt nästa sammanträde ta upp frågan om ytterligare ett stopp för pågatågen i kommunen. Något beslut vilket av de båda alternativen man ska förespråka tas troligtvis inte.
Ulf Bingsgård menar att det är viktigast att man fattar ett beslut att framföra till Trafikverket att det finns ett behov och att kommunen kan tänka sig att bekosta den infrastruktur som då kommer att krävas runt en ny station.
Socialdemokraterna har ännu inte tagit ställning till det nya stationsalternativet. Oppositionsrådet Catherine Persson vill inte uttala sig innan man diskuterat frågan inom partiet.
– Jag har hört att tjänstemännen jobbat med det alternativet, men vi har inte varit inblandade, säger Catherine Persson, som i nuläget inte vill tycka något spontant heller.
– Det här är en alldeles för stora frågor för att vara spontan. Vi måste sätta oss in i det ordentligt och väga fördelar och nackdelar.