Nya miljöregler kan slå hårt mot hamnen
På måndagen skrev TA om att nya regler sänker den tillåtna halten svavel i fartygsbränsle från år 2015. Enligt en ny rapport från Sjöfartsverket innebär det kraftigt ökade bränslekostnader för de fartyg som trafikerar Östersjön och Nordsjön. På övriga vattenvägar gäller mindre stränga regler.
Kostnadsökningen tvingar rederierna i Trelleborgs hamn att höja sina priser. Det kan få allvarliga följder när kunderna väljer billigare alternativ, enligt Lars-Göran Hansson som är säkerhets- och miljösamordnare på TT-line i Trelleborg.
– Vi uppskattar att vi tappar upp till 30 procent av lasten, och det säger sig själv att det är en jättekostnad för oss. Om det blir så måste det kompenseras på något vis, säger Lars-Göran Hansson.
Joakim Kenndal, pressansvarig på Scandlines, delar oron för de nya kraven.
– Vi ligger på gränsen för vad som är lönsamt redan idag. Vi har inte en chans att ta de här kostnadsökningarna, säger han.
Det nya gränsvärdet på 0,1 procent svavel i bränslet gäller redan för fartyg när de ligger i Trelleborgs hamn längre än två timmar. För att klara det kravet behöver fartygen lägga om från råolja till dieseldrift.
– Övriga världen siktar på att sänka svavelhalten till 0,5 procent. Det är en stor insats för miljön men en acceptabel kostnad för oss. Problemet är att under 0,5 skenar kostnaderna iväg, säger Joakim Kenndal.