Nya miljarder öppnar för pågatåg till Trelleborg
Dessutom blir det en satsning med drygt 23 miljoner kronor på funktionsanpassning av godsbangården i Trelleborg. Det framgick när alliansens partiledare presenterade den nya satsningen med 482 miljarder kronor till infrastruktur på Malmö central på tisdagen.
– Det är glädjande att det blev pengar så att utbyggnaden kan komma med i den nuvarande planen. Annars hade det inte blivit regionaltåg till Trelleborg förrän på 2020-talet och det hade varit en katastrof, säger Ulf Bingsgård (M), kommunalråd i Trelleborg.
Men extrapengarna från regeringen räcker inte till hela utbyggnaden utan bygger på det avtal om medfinansiering som tecknats med Trelleborg, Vellinge, Malmö och Region Skåne.
– Egentligen menar jag att det är staten som bör stå för de här kostnaderna, säger Ulf Bingsgård. Men det är en viktig utbyggnad för Trelleborgs del och för hela Skåne.
Exakt när det blir aktuellt med utbyggnaden av Trelleborgsbanan sägs inte i den nya planen. Men en förstudie och en järnvägutredning har genomförts.
– Rent teoretiskt skulle utbyggnaden kunna vara klar 2015. Enligt de upplysningar jag har fått tar det ungefär två år att planera och två år att genomföra utbyggnaden, säger Ulf Bingsgård. Det skulle kunna innebär att det kan stå klart 2015.
Men det är inte säkert att en utbyggnad går som på räls, även om det handlar om järnvägar. Realistiskt sett får man nog räkna med att utbyggnaden är klar något senare.
Den planering som gjorts bygger på att det blir nya stationer i Östra Grevie och Västra Ingelstad. I Trelleborg ska tågen gå till Trelleborg Nedre, den gamla färjestationen.
Restiden mellan Trelleborg och Malmö C skulle bli cirka en halvtimme. Buss 146 tar i dag 45 minuter på samma sträcka.
Men en riktigt stor fördel är att Trelleborg blir en del av pågatågsnätet i Skåne och Öresundsregionen. Stora tidsvinster gör man på restiderna till Lund, cirka 45 minuter, och till Köpenhamn, en timme.
Utbyggnaden är också en del av godsstråket genom Skåne. Förutom stationerna byggs banan ut för ökad kapacitet så att gods- och persontrafiken kan samsas.