Nya arbetssätt förbättrar vården

Modern sjukvård är inte bara krympande budgetar och nya operationstekniker. Modern sjukvård är också nya arbetssätt på vårdavdelningarna och en effektivare vård.
Trelleborg • Publicerad 29 november 2007
Receptionisten, här Anders Forss, blir avdelningens spindel i nätet. Han slussar telefonsamtal vidare, tar hand om posten, förbereder ronder, förbereder in- och utskrivningar och mycket annat som bland andra sjuksköterskorna skötte innan. Bild:Tomas Nyberg
Receptionisten, här Anders Forss, blir avdelningens spindel i nätet. Han slussar telefonsamtal vidare, tar hand om posten, förbereder ronder, förbereder in- och utskrivningar och mycket annat som bland andra sjuksköterskorna skötte innan. Bild:Tomas NybergFoto: 
Dokumentationen sker ute hos patienten. Den ombyggda medicinvagnen med bärbar dator Den ombyggda medicinvagnen med bärbar dator är ett viktigt inslag i teamen arbete. Dokumentationen kan ske direkt ute hos patienten. Anna Wallentin visar hur det går till. Bild:Tomas Nyberg
Dokumentationen sker ute hos patienten. Den ombyggda medicinvagnen med bärbar dator Den ombyggda medicinvagnen med bärbar dator är ett viktigt inslag i teamen arbete. Dokumentationen kan ske direkt ute hos patienten. Anna Wallentin visar hur det går till. Bild:Tomas NybergFoto: 

– Så mycket av arbetet som möjligt ska ske ute hos patienterna, säger Irene Axman Andersson, vårdutvecklare på lasarettet. Vi får ett bättre omhändertagande, patienterna blir mer delaktiga i sin vård och arbetsmiljön blir bättre.

I dag finns en central expedition på vårdavdelningen. Där samlas ett antal funktioner och personer. Patienterna får ringa för att komma i kontakt med personalen. Sjuksköterskorna, till exempel, ägnar en stor del av sin tid åt administration i en stressig miljö.

– Ungefär 70 procent av sjuksköterskorna tid läggs på expeditionen och 30 procent i kontakten med patienter, säger Irene Axman Andersson. Många av uppgifterna på expeditionen kan någon annan sköta och målet är att 70 procent av tiden ska läggas hos patienterna och 30 på expeditionen.

Det började med att en sjuksköterska i Värmland studerade en ny organisation i Detroit. Hon tog med sig idéerna hem och de har nu anpassats och börjat införas på ett antal sjukhus runt om i landet. Hittills har metoderna införts på enstaka avdelningar på sjukhus i Skåne. Lasarettet Trelleborg är det första som ska införa arbetssättet på hela sjukhuset. – På kort tid har vi kommit väldigt långt, säger Stina Olsson, vårdavdelningschef på avdelning 21. Vi började med förberedelserna i december i fjor och satte i gång på allvar i mars.

Varje avdelning hittar sitt eget sätt att arbeta utifrån sina behov. Men genomgående är att en receptionist sköter en stor del av det administrativa arbetet och tar emot alla telefonsamtal till avdelningen.

– Under en vecka när vi räknade tog vi emot 140 samtal men det kan vara upp till 50 om dagen, säger Stina Olsson. Men bara 40 av dem gällde mig eller patienterna. Tanken är att varje team som har ansvar för 6-8 patienter vardera ska ha en egen bärbar telefon och bara de samtal som berör teamet ska kopplas vidare dit. Varje team utrustas med en förändrade medicinvagn med plats för en bärbar dator där den fortfarande nödvändiga administrationen kan skötas. Varje team kommer också att ha en miniexpedition i direkt anslutning till patientrummen. Patienterna får närmare kontakt med personalen och behöver inte vänta för att få sina behov tillgodosedda.

– Vi genomför regelbundna kvalitetsmätningar, säger Irene Axman Andersson. Hur många fallskador, hur många sårskador, hur ofta patienten känner smärta, hur bra patienterna får i sig maten.

– Patienterna ringer mindre efter personal nu. De känner sig trygga, säger Stina Olsson. Vissa i personalen är positiva, andra är mer avvaktande men ingen är direkt negativ. De flesta inser värdet av förändringarna, särskilt den nya personalen. Det har blivit en stor förbättring, inte minst av arbetsmiljön. Kompetensen hos olika personalkategorier lyfts fram.

Varje avdelning kommer att ha sin egen handlingsplan och en arbetsgrupp som samlar in synpunkter på förändringarna och går igenom rutinerna.

– Alla vill ju arbeta patientnära, säger Irene Axman Andersson. Vi planerar, testar, utvärderar och inför förändringarna efter hand.

Christer Hansson

0410-545 42

christer.hansson@trelleborgsallehanda.se

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.