Ny räls läggs för gamla lok
– Transporterna ska gå i slutet av augusti, säger Sune Larsson på Sydlyft.
Men redan nu håller firman på att flytta ut lok och vagnar från den gamla stationshallen. Det finns dock inga permanenta spår utanför hallen så Sydlyft får lägga provisoriska spår för att kunna ta ut det rullande materielet.
– Vi har börjat med det ena spåret och fått ut det som stod där, berättar Sune Larsson. Nu ska vi flytta över rälsen till andra sidan så att vi kan få ut även det som står där.
Spåren som läggs ut är dock bara tillfälliga och tas bort igen.
– Man har blivit lite rallare också, skrattar Sune Larsson.
Om tanken att göra om den gamla centralstationen i Trelleborg till pågatågsstation blir verklighet måste det till nya permanenta spår. Kostnaden blir dock betydligt högre än att lägga en station vid Sandmöllan, som också är ett alternativ som Banverket arbetar med. Orsaken till att det blir dyrare att satsa på gamla centralstationen är att det då behövs dubbelspår på en lång sträcka genom Trelleborg på grund av godstrafikens behov.
Museiloken och vagnarna ska upp till Klippan. Medan loken ska rulla på räls upp till Klippan fraktas vagnarna på trailer.
– Det är en specialbyggd trailer som vi ska använda, säger Sune Larsson på Sydlyft.
Sydlyft har blivit lite av specialister på annorlunda flyttuppdrag.
– Vi har flyttat en rad statyer i Trelleborg bland annat, säger Sune Larsson. Och vi flyttar hus, bland annat har vi flyttat hus i Trelleborgs hamn.
Det är efter lång tid som flytten till Klippan nu blir av. Vad som ska hända med det gamla stationshuset är dock långtifrån klart. Om det inte aktuellt med pågatågsstation har en tanke varit att göra om stationen till saluhall med butiker och servering. Tidigare diskuterades konserthus, men det har avfärdats som alltför dyrt.
Lasse Bryggare
0410-545 71
lasse.bryggare@allehandasyd.se