Ny hjärndryck gör dig snällare
Den medicinska sensationen att en enkel dryck kan påverka din hjärna på det sätt du önskar presenteras i senaste numret av den ansedda amerikanska tidskriften The New Hamsphire Journal of Medicines nätupplaga. Professor Mosic tar ogärna emot besök på sin Söderslättsgård. BILD: TORBJÖRN FEDTMULE Bakom drycken står trelleborgaren Miroslav Mosic, professor i neurologi vid Rigshospitalet i Köpenhamn. - Det är ett lagarbete som jag har lett under många år här på Rigshospitalet, säger Miroslav Mosic, som är född och uppvuxen i Trelleborg och numera är bosatt på en gård på Söderslätt. I The New Hampshire Journal of Medicine beskrivs drycken, eller rättare sagt dryckerna, som ett genombrott för förståelsen av hur den mänskliga hjärnan fungerar. Med hjälp av enzymer påverkas exakt de delar av hjärnan som avsetts och genom att använda enzymer gjorda av vänster-eller högervridna molekyler kan man "skruva upp eller skruva ner" just den känsla man är ute efter att påverka. Det batteri av drycker som Miroslav Mosics team nu presenterar består av blandningar av olika enzymer som sammantaget har helt renodlade effekter. - En dryck "skruvar ner" egoismen och "skruvar upp" medkänslan och gör människan mer empatisk, säger Miroslav Mosic. En annan dryck minskar rädslan och ökar instinkten att vinna. Effekten liknar delvis den man får av alkohol, men utan alkoholens negativa biverkningar. Enligt The New Hampshire Journal of Medicine finns långt framskridna planer på att producera dryckerna industriellt i USA av ett icke namngivet, multinationellt företag. Enligt tidskriften ska dryckerna få namn som "Friends", "Fame" och "Winner". - Det är ännu för tidigt att yttra sig om de planerna, säger Miroslav Mosic. I de testgrupper som det amerikanska dryckesföretaget sponsrat och som fått dryckerna under ett antal månader visade sig anmärkningsvärda resultat, enligt tidskriftens redovisning. Åtta av tio fruar i testgruppen gifta par menade att deras män blivit mycket mer sympatiska efter att druckit empati-drycken och att deras äktenskap blommat upp. 20 procent ansåg dock att männen blivit tråkigare. I testgruppen där collegelag i amerikansk fotboll deltog var tränarna mycket entusiastiska efter att deras spelare fått dricka vinnar-drycker under senare delen av säsongen 2001/2002. En intressant testgrupp var den med så kallade shopaholics, människor som blivit beroende av shopping. Genom att "skruva upp" egoismen samtidigt med empatin lyckades man minska försökspersonernas utgifter radikalt, samtidigt som de kunde behålla stora delar av sitt umgänge. "Om bara ekonomin tillät så skulle jag bjuda laget runt" var en vanlig replik i den gruppen. Text: Nikola Tesla