Annons

Nu ska vi bli tydligare!

Har du någon gång blivit irriterad på din mobiltelefon för att du inte lyckades göra det du tänkt dig? Kanske känner du att dina vänner verkar kunna mycket mer än du?
Trelleborg • Publicerad 13 april 2010

TRELLEORG. Eller så har du klickat in på någon webbsida på datorn och trots att du nästan är säker på att en viss information ska finnas där, så kan du inte hitta den! Ju längre du försöker desto argare och dummare känner du dig.

Lugn, jag har goda nyheter. Det är inte dig det är fel på. Det är interaktionsdesignern.

Annons

En interaktionsdesigner skapar inte färg och form. Hans eller hennes uppgift är att se till att du förstår, att du hittar det du söker och gärna intressanta grejer som du inte visste att du sökte.

Låter det övermänskligt? Nja, det finns numera femåriga universitetsutbildningar i denna konst.

Den största svårigheten är nog snarare att vi människor är betydligt mer olika och komplexa än vad tekniken ofta medger.

Trelleborgs Allehanda på webben används av en mängd personer med skiftande behov.

Några vill se vad som hänt på sin ort, andra letar efter en särskild artikel och vissa kanske slösurfar lite på måfå efter något spännande. Det är en stor utmaning att designa för er alla.

När vi nu gör om designen har vi försökt att vara ännu tydligare. Det finns särskilda platser för vad våra webbredaktörer tycker är viktigast, vad våra läsare håller på med på sajten och en bättre överblick över de senaste nyheterna.

Menyn används med några undantag minimalt, det kan vi se i vår statistik. Därför förenklar vi den.

Vi hoppas förstås att du och så många som möjligt kommer att tycka att nya trelleborgsallehanda.se är ännu bättre.

Men om du skulle känna dig förvirrad över något, hör gärna av dig med dina synpunkter.

Bli inte alltför arg och känn dig för allt i världen inte dum.

Skyll på mig.

Martin Strandberg
Jessica Göransson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons