Annons

Nu börjar lingonen att rulla in

Ett tiotal personer står tålmodigt och väntar med hink och börs i hand. Här och var diskuteras det livligt om hur mycket socker sylten egentligen ska ha. I veckan kom lingonen till byn i en röd skåpbil.
Trelleborg • Publicerad 24 augusti 2006
Gesti Köster blir betjänad av Anne Johansson, som tillsammans med sin make driver bärförsäljningen.
Gesti Köster blir betjänad av Anne Johansson, som tillsammans med sin make driver bärförsäljningen.Foto: 
I en halvtimme står Majken Jeppsson tålmodigt och väntar tills Fru Johansson kommer.
I en halvtimme står Majken Jeppsson tålmodigt och väntar tills Fru Johansson kommer.Foto: 
22 kronor per liter är priset för lingonen denna dag. Men det kan både sänkas och höjas.
22 kronor per liter är priset för lingonen denna dag. Men det kan både sänkas och höjas.Foto: 
Människorna kretsar som bin kring honung runt skåpbilen full med bär. Lingonen är en stor favorit i Skåne.
Människorna kretsar som bin kring honung runt skåpbilen full med bär. Lingonen är en stor favorit i Skåne.Foto: 

Kvarlevor från vad somliga kallar en svunnen tid visar sin livskraft på en parkeringsplats i Höllviken.

Uppslutningen är stor och ivern påtaglig när människorna står och spejar mot infarten.

Annons

Alla väntar de på Fru Johansson.

Bakom företagsnamnet finns Anne och Rolle Johansson som åker runt med två bilar i södra Skåne och säljer bär, sylt och svamp. En affärsrörelse som står med hälen i dåtiden och en enstaka stortå i nutid.

– Samhället har förändrats. Jag har gjort det här i 35 år och i början var vi säkert 20 stycken som åkte runt och sålde bär. Och alla sålde jätte bra. Nu är vi bara två kvar. Att köpa sina bär och själv koka sylt är på samma upphällning som att baka sitt eget bröd eller ännu längre tillbaka kärna sitt eget smör. Stormarknader, snabbmat och halvfabrikat är i stället den nya generationens vardag och de flesta vet nog inte hur man kokar sylt själv.

– Varje år mister jag runt 300 kunder på grund av ålder. Och de ersätts inte av ungdomar eller barnfamiljer.

– Inte vill de unga ha lingon till sin pizza, säger Rolle Johansson dystert. Generationsklyftan syns även på parkeringsplatsen i Höllviken.

– Vi sa just det. Det är verkligen en viss ålder på personerna här, säger en dam och nickar menande mot den majoritet av gråhåriga huvuden runt om henne.

– Ändå är det stor skillnad mellan att köpa sylt och göra den själv. Egentillverkat blir ju så mycket godare, säger Majken Jeppsson och smackar med läpparna.

På frågan om det inte beror på att syltkokning tar för lång tid blir reaktionen energisk.

– Inte då! Det går så snabbt så. För mig tar det kanske en halvtimme, säger Majken Jeppsson och ger sitt recept:

– För att koka sylt är det bara att skölja bären i lite vatten. Inte för mycket så att smaken sköljs bort. Sedan kokar jag och tillsätter sex hekto socker till ett kilo lingon. Och rör om tills sockret smälter.

Annons

De flesta på parkeringsplatsen föredrar rårörda lingon som tar något längre tid att tillaga men Ellen Hallenheim har sin egen blåbärsfavorit:

– Jag gör marmelad av blåbär och jordgubbar. På en timme kokar jag bären, lägger i socker efter smak och tillsätter tre teskedar melatin för att få det att hålla längre. Sedan är det bara att äta på en ostmacka.

– Jättegott, säger hon med lysande ögon. Den sinande marknad som Rolle Johansson vittnar om syns det dock inga bevis på idag. Människorna kretsar angelägna kring skåpbilen och går iväg med stora lådor fulla av bär.

– Det beror på lingonen. De säljer allra bäst här i trakten och idag är första dagen vi kör ut dem, säger Anne Johansson.

Ännu finns det därför behov nog för att Rolle Johansson ska vilja fortsätta med sin rörelse.

– Jag är bara 53 år nu så jag kan säkert fortsätta i 20 år till. Än är jag inte redo att kasta in handduken.

Även svunna tider har sina ihärdiga kämpar.

Lina Hansson

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons