Nils Holgersson tillbaka 19 maj
– Vi kör på en provisorisk tidtabell fram till 19 maj då vi räknar med att Nils Holgersson ska vara tillbaka i trafik, säger Eva Jönsson, pressansvarig på TT-Line.
Det var vid sextiden på kvällen torsdagen 3 maj som Nils Holgersson kolliderade med Urd i Travemündes hamn.
Vid olyckan befanns sig 53 passagerare och cirka 50 anställda ombord på Nils Holgersson. Ingen skadades vid kollisionen.
Efter den första utredningen verkar det som om det är den mänskliga faktor som orsakade olyckan.
– Det ser ut så, säger Eva Jönsson. Men utredningen fortsätter, både av tekniken och av vad som gjorts ombord. Dels för att se om det verkligen är ett mänskligt misstag som ligger bakom, dels för att se vilka fel det i så fall handlar om.
Den tyska haverikommissionen som undersöker orsakerna till olyckan har också i sin första rapport lagt skulden för händelsen på befälhavaren på Nils Holgersson. Det var hans manövrar när Nils Holgersson skulle vända i Travemündes hamn som var orsaken till kollisionen med Urd, enligt kommissionen. Scandlines fartyg låg vid tillfället vid kajen för att lasta inför färden till Litauen. Det uppger Svensk Sjöfartstidning i sitt senaste nyhetsbrev.
Urd fick ett hål i skrovet och Nils Holgersson fick skador på bog och bogvisir när de båda fartygen stötte samman.
Fayard-varvet i Munkebo vid Odense i Danmark har fått uppdraget att reparera Urd. Hon väntas vara klar igen inom två veckor.
Nils Holgersson gick till Oresund Drydocks i Landskrona för att reparera skadorna i bogen.