Annons

Närtrafiken har blivit bättre

Bättre närtrafik. Ett vallöfte som uppfyllts, men som nästan ingen verkar intresserad av att utnyttja.
Trelleborg • Publicerad 20 oktober 2003

Från och med november i fjor finns chansen för alla, var man än bor i Trelleborgs kommun, att arbetspendla med kollektivtrafiken. Men nästan ingen utnyttjar närtrafiken. - I Trelleborgs kommun är det i genomsnitt 30 resor med närtrafiken i månaden, säger Maria Holmgren, affärsutvecklare på Skånetrafiken. I Vellinge är motsvarande siffror nästan 2 000 resor i månaden och i Hörby kommun 3 000 resor i månaden. Maria Holmgren har ingen förklaring på det klena intresset för närtrafiken i Trelleborgs kommun. Närtrafiken fungerar så att man beställer resan med telefon och får åka taxi till närmsta tätort med vidare förbindelser. Från varje ort i Trelleborgs kommun finns det åtta restillfällen varje vecka, dels arbetspendling varje morgon, dels ytterligare tre resmöjligheter. Motsvarande resor åt andra hållet finns också i tidtabellerna. Eftersom trafiken i Trelleborgs kommun är utökad får kommunen stå för ungefär två tredjedelar av kostnaden. Inte heller den nya chansen för boende kring Fuglie att välja att åka närtrafik till Vellinge eller Trelleborg har utnyttjats. - Det är i stort sett ingen som utnyttjat den möjligheten, säger Maria Holmgren. Den nya busslinjen mellan Trelleborg och Östra Klagstorp, 184, har däremot utnyttjats av trafikanterna. Vissa turer går med taxi och vissa med buss. - Det är bra utveckling på den linjen och antalet resande går stadigt uppåt, säger Maria Holmgren. Under september i år var antalet resande med taxiturerna 285 och med bussturerna 814. Då ingår skolelever i bussresenärerna. Jonny Rosander kör buss 184 och håller med om att antalet resenärer verkar öka. - Det är en hel del som åker med bussen, säger han. Mest skolelever, men även en del arbetspendlare. Enligt Jonny Rosander är det också en del som utnyttjar närtrafiken i Klagstorpsområdet för att komma till och från buss 184. - Närtrafiken är en försöksverksamhet. Om det visar sig att den inte utnyttjas är det ingen större idé att ha den. Före valet fick vi signaler om att det fanns ett behov och genomförde det här, säger kommunalrådet Egil Ahl (s). - Meningen var ju att familjer som bor på landsbygden skulle kunna klara sig med en bil - på det sättet skulle vi även spara miljön. Egil Ahl menar också att närtrafiken kan ha varit för dåligt marknadsförd. Han anser dock att Skånetrafiken som huvudansvarig ska stå för det mesta av marknadsföringen av de nya möjligheterna i kommunen.

Mattias Pehrsson mattias.pehrsson@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons