Nämnd vill se resultat snabbare
Nämndens ordförande Mats Svensson (KD) har flera exempel på projekt som han menar dragit ut på tiden på grund av hur servicenämnden hanterat frågorna.
– Fritidsgården i Skegrie och omklädningsrum vid ishallen är solklara fall som redan borde ha varit projekterade, säger han.
Fritidsnämnden menar att många föreningar blir lidande när investeringarna skjuts på framtiden.
– Så fort beslutet är fattat kan man begära pengarna och förbereda upphandlingen. Då hade man legat i startgroparna, säger Mats Svensson.
Enligt honom var vägen mellan beslut och handling kortare förr, när varje nämnd var ansvarig för sina egna investeringar. Han påpekar dock att de anställda på serviceförvaltningen är duktiga.
– Antingen finns problemet hos servicenämnden eller så är det fel med hela systemet. Det fungerar inte som det ska i dag.
Sedan en månad tillbaka ber fritidsnämnden inför varje möte servicenämnden om en rapport över läget med pågående investeringar. Den nya servicechefen, Eva-Lena Sanderberg, kommer att bjudas in i ett försök att mötas.
– Vi har tidigare gjort flera skrivelser till service om problemen, men inte fått något svar. Därför tar vi nu detta ett steg högre och gör alla uppmärksamma på det. Jag är säker på att vi inte är ensamma om den här upplevelsen, säger Mats Svensson.
Gunnar Grafström (M), ordförande i servicenämnden, tillbakavisar kritiken.
– Jag ser inte att vi skulle kunna göra något annorlunda. Fritidsnämnden är alltid otålig, men vi har inget att vinna på att söla, säger han.