Annons

Mycket smuts när E6 tar form

Räkna med en smutsig höst mellan Vellinge och Skegrie. När arbetet med E6 nu går på helfart igen är det stora schaktmassor som ska fraktas utmed sträckan.
Trelleborg • Publicerad 20 augusti 2010
Ulf Linders, projektchef på Svevia, pekar ut vad som är aktuellt i bygget av nya E6.
Ulf Linders, projektchef på Svevia, pekar ut vad som är aktuellt i bygget av nya E6.Foto: 

– Vi vädjar till förståelse för lastbilstrafiken. Man kan inte bygga en sådan här väg intill en gammal utan att dra ut en hel del skit på vägarna. Men vi hoppas att folk begriper att vi gör så gott vi kan för att undvika det.

Det säger Ulf Linders, projektchef på Svevia, när han pekar ut några av höstens projekt längs den nya motorvägen. Längs konferensrummets vägg i Svevias lånade lokaler i Vellinge slingrar sig nya E6. Här finns ritningar på både hur motorvägen ska ta form och de nivåskillnader som man har att jobba med. Stora schaktmassor ska flyttas runt innan vägen blir körklar.

Annons

En närliggande plan är att väg 516 vid Maglarp ska stängas av i mitten av september.

– Vi har drygt tre veckor på oss att knyta ihop vägarna vid trafikplats Maglarp. Under vecka 37 ska man kunna köra över bron igen där.

Arbete pågår även vid andra trafikplatser och utmed vägen, vilket i nuläget påverkar framfarten på långa sträckor mellan Vellinge och Skegrie. Och det blir många bredd- och hastighetsbegräsningar även fortsättningsvis. Men det finns restriktioner för hur mycket bygget får påverka den normala trafiken.

– Man ska få köra 70 kilometer i timman och det ska finnas åtta meter körbana, säger Ulf Linders.

Vid Skegrie trafikplats ska bron vara klar i december. Där pågår nu utgrävningar, ett arbete som påverkas en hel del av den senaste tiden skyfall. Vattnet har dragit ner sand i hålen. Hur mycket det totala arbetet försenas av regnet vet inte Ulf Linders, men han konstaterar att även de sträckor där grunden består av lera är svåra att hantera för tillfället.

Att bygga en väg handlar om mycket mer än att lägga asfalt. Bland annat ska översvämningar undvikas, vilket vanligtvis görs genom att gräva ner ledningar. Söder om Håslöv görs nu en speciallösning. Med hjälp av en styrbar borr skapas en underjordisk gång, för en ledning från den framtida vägbanan till ett nybyggt magasin.

– Allt vatten magasineras och portioneras därifrån ut till markerna runt omkring, säger Ulf Linders.

Motorvägen, som blir 9,2 kilometer lång, beräknas vara helt klar nästa höst.

INTERNAL INTERNAL
Jennie Larsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons