Musikalisk resa på flöjt genom medeltiden
- Den medeltida musiken har tre olika delar. Dels den kyrkliga musiken, sedan har vi den värdsliga, gatans musik. Men sedan finns även en hel del programmusik, föreställande musik, berättade Johan Olofsson.
Med hjälp av sina medeltida blockflöjter, som har en annan klang än senare tiders, och en travers, föregångaren till tvärflöjten, gav Johan Olofsson prov på alla tre sorters medeltida musik medan han berättade om bakgrunden till musiken och instrumenten.
- Den tidens motsvarighet till pianot, cembalon, stämdes ofta så att det blev rent i vissa tonarter och orent i andra. Dåtidens föregångare till operorna använde detta så att hjältarna fick sjunga i de rena tonarterna, som C och G, medan häxor och bovar fick sjunga i tonarter som Ess med många förtecken. Eftersom cembalon då blev falsk blev det omöjligt att sjunga rent och det gav en extra effekt åt föreställningen.
Johan Olofsson berättade också att den mesta musiken från medeltiden har texter, eftersom det var ont om instrument men lätt att sjunga. Ett av styckena som Johan Olofsson spelade sägs vara skrivet av Rickard Lejonhjärta under fångenskap hos fransmännen, på väg hem från korståget. Stycket heter "Fångens klagan".