Möte om nytt färjeläge lockade få
Däribland fanns en grupp grannar från området Fridheden, på plats för att dels vädra sitt missnöje över det buller och slammer från hamnen som väcker dem tidigt på morgnarna, dels visa sitt stöd för den nya kombiterminal som planeras i den östra delen av hamnen ungefär 150 meter från bostadsbebyggelsen. På så vis försvinner omlastningsplatsen som nu stör de boende på Fridheden. Bara under 2001 omsatte hamnen i Trelleborg 10 miljoner ton gods. - De jobbar dygnet runt i hamnen och ibland låter det som om de släpper containrar rakt ner på marken, förklarade Britt Wingren, som bott på Fridheden i drygt 40 år. - Då hade vi strandpromenad och havet direkt utanför huset. Vad det var lugnt och skönt, sa Britt Wingren, innan samrådet efter den inledande kaffestunden kunde börja. På samrådet fanns advokater, tekniska konsulter, hamnchefen, en representant från länsstyrelsen och en från Skanska. Företrädarna för hamnen var nästan lika många som de trelleborgare som tagit sig till den dunkelt upplysta och varma lokalen i hamnkontoret. De boende frågade om spillolja, detaljplaner, muddring, strandförändringar, vattenrörelse och buller. Och företrädarna gjorde sitt bästa för att svara på frågorna om utbyggnaden av den östra delen av hamnen. Under sommaren kommer Trelleborgs Hamn AB att lämna sin tillståndsansökan till miljödomstolen i Växjö och i slutet av året hoppas hamnchefen Leif Borgemark att alla tillstånd ska vara klara.