Möte om framtidens fraktvägar till sjöss
Drygt 180 representanter från bland annat fraktföretag från Sverige och Europa samlades på tisdagen i Malmrossalen på Ångkvarnen i Trelleborg. Trelleborgs hamn som en knutpunkt på vägen för transporter från Sverige ner till södra Europa var en av de frågor som diskuterades.
Trots finanskrisen och de senaste veckornas många varsel inom tillverkningsindustrin var tongångarna positiva. Leif Borgemark, vd för Trelleborgs hamn, medger att visst väntar en nedgång i ekonomin framöver, men det är ingenting som påverkar deras satsning för att bygga ut Trelleborgs hamn under åren 2010 - 2015. Nu ligger ärendet hos miljödomstolen i Växjö som ska ge grönt ljus till utbyggnaden.
- Samtidigt är det så att man ska inte investera i högkonjunktur utan lågkonjunktur är det rätta tillfället. Då får man lättare tillgång till bra arbetskraft bland annat, säger Leif Borgemark. Peter Egardt, vd för Handelskammarförbundet och Stockholms handelskammare var inne på samma spår och rekommenderade Sveriges regering att utnyttja lågkonjunkturen till infrastruktursatsningar. Han talade om hur exportens andel av Sveriges BNP ökat de senaste årtiondena och hur även färjetrafiken ökat rejält från 1995 fram till i dag.
- Färjetrafiken har ökat mycket snabbare än jag kunde ana 1995, säger han och pekar på att Östersjöområdet inom EU benämns som en "hotspot for growth" och därför behöver en transportsektor som kan möta industrins behov. Frågan är hur transportindustrin ska göra för att leva upp till industrins behov.
Professor Susanne Hertz från Internationella Handelshögskolan i Jönköping förutsåg att miljöhänsyn kommer att bli allt viktigare. Tågen, som är ett mer miljövänligt alternativ än lastbilsfrakt, kan förbättra sin konkurrenskraft bara de ser till att åtgärda vissa problem som till exempel förseningar, menade hon.