Annons

Mot högre höjder

Ultralätta flygplan har tagit Söderslätts flygklubb på sina axlar och lyft det till högre höjder.
Trelleborg • Publicerad 6 september 2007
I strålande solsken ska eleven Nikolai Kocev ta lektion av skolchefen Håkan Sjöberg. Eftersom Nikolai Kocev är i sluttampen av sin utbildning dröjer det dock inte länge innan han får ta sig fram utan sällskap i planet.
I strålande solsken ska eleven Nikolai Kocev ta lektion av skolchefen Håkan Sjöberg. Eftersom Nikolai Kocev är i sluttampen av sin utbildning dröjer det dock inte länge innan han får ta sig fram utan sällskap i planet.Foto: 
Eleven Nikolai Kocev är fokuserad när han med skolchef Håkan Sjöberg vid sin sida gör sig redo för start.
Eleven Nikolai Kocev är fokuserad när han med skolchef Håkan Sjöberg vid sin sida gör sig redo för start.Foto: 
Skolchef Håkan Sjöberg började som flyglärare inom klubben 2004. Han har därmed varit med om det uppsving flygklubben har haft på bara några år.
Skolchef Håkan Sjöberg började som flyglärare inom klubben 2004. Han har därmed varit med om det uppsving flygklubben har haft på bara några år.Foto: 
Drömmen slutar inte här för Nikolai Kocev. Förhoppningen är att bli trafikflygare av de stora planen.
Drömmen slutar inte här för Nikolai Kocev. Förhoppningen är att bli trafikflygare av de stora planen.Foto: 

Så skulle man kunna beskriva flygklubbens framgång med metaforiska termer. Med ekonomiska begrepp är sanningen att klubben har gått från 10 till 50 aktiva medlemmar på bara 3 år. Och anledningen är enkel.

Klubben har köpt in ultralätta flygplan som drar ut fler och fler på flygfälten.

Annons

– Vi hinner knappt med alla elever. Det är ett otroligt starkt tryck just nu, säger skolchefen Håkan Sjöberg med tydlig nöjsamhet i rösten.

Orsaken till att de ultralätta flygplanen är så lockande tror flygklubbens styrelseordförande främst är ekonomisk. Men även upplevelsestyrd.

– För det första kostar ju ett flygcertifikat för ultralätta flygplan cirka 30000 kronor medan ett certifikat för normalklassade flygplan går på cirka 80 000. Det gör att många ungdomar som inte har råd med stora summor lockas till klubben, säger Richart Bauer och fortsätter:

– Sedan har de ultralätta flygplanen en väldigt fin känsla i luften. De är känsligare i vinden och utsikten är bättre än i de normalklassade. Vill man verkligen känna hur det är att flyga är det här rätt sätt. Till de ultralätta flygplanens nackdel hör att de inte kan flygas under natten eller vid dåligt väder och inte heller kan flyga så väldigt långt. Det krävs det normalklassade flygplan för att klara.

Men ute vid Söderslätts flygklubb står en liten grupp elever och veteraner som tycker att fördelarna överväger. Deras blickar blir drömmande och orden närmast poetiska när de ska beskriva varför de vill flyga.

– Det är en integration mellan maskin och människa. En känsla av att du är fullständigt fri och samtidigt tar hand om din omvärld genom att vara ansvarsfull i ditt flygande, säger 18-årige Nikolai Kocev som var klubbens yngsta elev när han började flyga som 17-åring.

– Ja, när du har känt den där frihetskänslan är du fast. Du kan aldrig glömma den, instämmer Rune Lundell som har flugit i flera decennier.

Innan den friheten kan uppnås måste dock de villiga tillbringa många timmar med näsan i läroböckerna. Allt från molntyper, luftfuktighet, teknik och regler kring luftrum ska pluggas in och testerna är hårda. Men Nikolai Kocev blir inte avskräckt. – Har man bara tid och passion så går det. Och jag vill verkligen det här. Drömmen är att bli trafikflygare. Jag ska genomgå testerna för Lund University School of Aviation nu i september och kommer jag inte in där testar jag i Danmark eller genom lumpen.

– De fysiska testerna ska nog gå bra men det psykiska kan man ju aldrig veta. Fast jag är van vid att Håkan brukar stressa mig, säger Nikolai Kocev med ett skratt.

– Ja, han brukar prata medan man landar. Det kan vara väldigt irriterande men är ju ett sätt att se till att du håller dig fokuserad. Så det är okej, säger Bassam Matti som själv förverkligar en pojkdröm när han lär sig flyga.

Annons

Drömmar och känslor återkommer flera gånger under samtalen med flygarna. Och kanske är det en förklaring till flygklubbens popularitet. Som styrelseordförande säger:

– Det är högkonjunktur just nu. Människor vill uppleva sina drömmar.

Text: Lina Hansson

Bild: Claes Nyberg

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons