Modern fotohistoria visas innan Bertil stänger sin ateljé
Svartvita närbilder på en första maj–talande Olof Palme i Malmö. Den allra första modellbilden på Tatiana Patitz, som senare blev en av världens mest efterfrågade fotomodeller på 80-talet. Tennistjejen Catharina Lindquists romantiska bröllopsfoto från Svaneholm, "Male and Female", ett konstfoto som både prisats internationellt och som visats på Moderna museet i Stockholm. Dr Hook på folkparksturné, softade kvinnoporträtt och dubbelexponerade studentbilder på kända och okända personer...
När Bertil Holmberg nu håller på att förbereda den sista utställningen i ateljén på Algatan räcker väggarna inte till. Även delar av golvet får fungera som utställningsyta, när ett urval på över 200 stora fotografier, ska visas.
Bilderna och tavlorna sträcker sig från tidigt 60-tal fram till i dag och ger en klar bild över modets växlingar inom fotokonsten. Bertil Holmberg har alltid älskat foto, men det är först sedan sjuttiotalet som han har försörjt sig som fotograf.
– Jag arbetade först på Gummifabriken i flera år med fotografering som min stora hobby. Eftersom jag jobbade skift hade jag ganska mycket tid för mitt bildintresse och jag var också med och startade kameragruppen Fokus, som blev en inspirerande och lärorik skola på 60-talet, minns Bertil Holmberg.
Hans fotointresse växte allt starkare och när Sven Åke Mårtensson på Cederholms Foto erbjöd en fast tjänst i mitten av 70-talet tackade Bertil ja direkt.
– På den tiden var vi flera anställda, men eftersom jag var sist in var det också jag som fick jobba över på kvällarna när det behövdes. De andra sa ofta tröstande till mig att "om ett par år kan du också gå hem i tid". Men än i dag, trettio år senare, jobbar jag fortfarande ofta både kväller och nätter. Det hör väl till när man älskar sitt jobb, säger Bertil medan han visar runt och entusiastiskt pratar om de olika bilderna.
De allra flesta fotografierna på utställningen har en egen historia. Bertil Holmberg minns namnen, berättar om hur bilderna kommit till, skrattar åt fadäser som inträffat och förklarar hur han arbetat tekniskt – och mänskligt.
– Ett riktigt bra porträtt beror aldrig enbart på fotografen. Det kan bara komma till genom ett gott samarbete mellan personerna bakom och framför kameran. Tillit, en avslappnad atmosfär, glädje och nyfikenhet är jätteviktigt. Att stämma av ljuset och kontrasterna är ju självklart – men det är lika viktigt att få en god känsla av modellens personlighet för att helheten ska stämma. Miljön och människan ska passa ihop. En person kan vara alldeles rätt i Bokskogen, en annan behöver Månstorps Gavlar som scen.
Två ordspråk som Bertil Holmberg har tagit till sig är Picassos "Jag söker inte – jag finner" samt "Om man exakt vet vad man ska göra, varför då göra det?" – Kreativitet måste man ta in för att kunna få ut. Nyfikenheten och glädjen att få arbeta med människor är A och O i mitt jobb. Och nyfiken det är jag på andra människor, på nya miljöer, små detaljer i stora helheter, spännande skyltfönster..
– Jag känner mig lyckligt lottad som har ett jobb som också är min stora hobby, säger Bertil Holmberg som alltså snart slår igen sin ateljé. Men att sluta fotografera har han inga som helst planer på.
– Absolut inte. Men eftersom nittio procent ändå vill ha utomhusbilder i dag så flyttar jag hem kameran och utrustningen till min bostad och låter naturen bli min framtida ateljé.
Maud Holmberg Klyft
0410 545 28
maud.h-k@allehandasyd.se
Fotnot. Bertil Holmbergs samlingsutställning visas på fredag 14–20 samt på lördag 10–20.