Annons

"Misstag ska inte bestraffas med döden"

Trafikverkets och länsstyrelsens argument för att höja hastigheter bygger på ett gammalt synsätt kring trafiksäkerhet. Det menar Mats Hedfors projektledare på NTF.
Trelleborg • Publicerad 21 juni 2011

Han anser att vägar och hastigheter ska dimensioneras utifrån vad människokroppen tål vid en eventuell kollision.

– Finns det utfarter och korsande vägar är det alltid en risk. Om någon kör ut från en sidoväg när det kommer ett annat fordon då är både 70 och 80 km/h för höga hastigheter. En människa klarar en sidokollision i 50 km/h, om bilarna är lika stora, säger han.

Annons

Att varje bilist ska ta sitt ansvar för att hålla rätt hastighet för att kunna stanna om det blir en oväntad situation tycker han är gammalmodigt.

– Det resonemanget bygger på att människan är perfekt, säger han.

Han menar att det synsättet på trafiksäkerhet delvis ändrades när Nollvisionen infördes på 1990-talet.

– Om någon gör ett misstag så ska man inte straffas med döden eller en allvarlig skada. Hastighetsbegränsningar är det verktyg man bäst kan använda för att påverka detta, säger han.

Vad bör de göra som vill få ner hastigheten på en väg?

– Det bästa är att få hjälp med att få de verkliga hastigheterna uppmätta. Kan man lägga fram riktiga fakta så är det lättare att få sin vilja igenom. Det kan också visa att hastigheterna inte är så höga som man trott. Prata med NTF Skåne, de har lådor att sätta upp så att man kan mäta hastigheterna under till exempel en vecka.

Taner Caliskan och Kristin Knutsson
Jenny Isaksson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons