Annons

Missnöje från patienter som hänvisats från akuten

Liselott Lindblom är inte ensam om att känna att hon i onödan blivit hänvisad till vårdcentralen när hon sökt vård på akuten i Trelleborg. Flera läsare har hört av sig till Trelleborgs Allehanda med synpunkter på bemötandet på akuten.
Trelleborg • Publicerad 24 november 2010
Towa Jexmark, chef för verksamhetsområde medicin där akuten ingår.
Towa Jexmark, chef för verksamhetsområde medicin där akuten ingår.Foto: 
Sjukhuschef Magnus Heiman.
Sjukhuschef Magnus Heiman.Foto: 

Varje år tas omkring 15 500 patienter emot på akuten i Trelleborg. Cirka 2 500 av dessa bedöms inte behöva träffa en läkare på akuten.

– Det kan handla om såromläggningar, små sårskador och provtagningar som kan göras direkt av en sjuksköterska men där ingår också de som hänvisas till egenvård eller till vårdcentralen. Men det handlar om en minoritet som hänvisas, säger Magnus Heiman, chef för Trelleborgs lasarett.

Annons

En anledning till att många blivit missnöjda efter att ha hänvisats till vårdcentralen kan, enligt Magnus Heiman, vara att man fram till i början av 2010 tog emot andra patientkategorier med inte lika akuta åkommor via den jourcentral som fanns i samma lokaler som akuten. Jourcentralen bemannades med läkare från vårdcentralerna.

– Den nivån på sjukvård finns inte kvar längre. Till slutet av förra året kunde man gå in genom samma dörr. Nu finns det två dörrar, en här och en två kvarter bort, säger Magnus Heiman och syftar på Centrumklinikens jourmottagning.

Men hur sjuk ska man vara för att komma i på akuten?

– Det går inte att svara på. Det beror på vilka symptom, tidigare sjukdom, hemsituation och annat. I varje enskilt fall sker en bedömning av en sjuksköterska och ibland även doktor, säger Towa Jexmark, verksamhetschef för akuten i Trelleborg.

Att få alla patienter att själva förstå vart de ska vända sig vid olika besvär är inte helt enkelt. Enligt Towa Jexmark är det bra att börja med att ringa sjukvårdsupplysningen 1177 om man är osäker.

– De ska ha koll på var det är öppet och var man bör vända sig, säger hon.

Samtidigt säger Magnus Heiman att alla, oavsett besvär, är välkomna till akuten för att träffa en sjuksköterska för en första bedömning. De ska även hjälpa till med att boka en tid om de bedömer att man behöver vård någon annanstans.

– Du kan ju inte vara medicinskt livshotande sjuk. Då blir man inte hänvisad till primärvården, säger han.

I en del fall har man inte tillräcklig kompetens på akuten i Trelleborg. Patienter kan då hänvisas vidare till Malmö eller Lund.

– Men vi ser alltid till att patienten stabiliseras och vi ringer efter ambulans om det krävs, säger Towa Jexmark.

Annons

En annan anledning till att patienter känner sig dåligt bemötta eller felaktigt hänvisade tror Towa Jexmark beror på att de inte har förstått varför.

– Det handlar till stor del om information och kommunikation. Vi jobbar ständigt med detta. På akutmottagningen ska vi snart starta ett arbete kring bemötande och kommunikation för att bli ännu bättre, säger Towa Jexmark som också vill att de som känner sig felaktigt bemötta ska höra av sig till lasarettet.

– Då kan vi göra en intern kvalitetsgranskning.

Anna Thulin
Jenny Isaksson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons