Mildvädret ett gissel för gruset
– Det här är lite av en akutlösning. Innan vägarna kan hyvlas behöver hålen fyllas igen. Normalt sett har vi ett gäng ute så här års men den här veckan fick vi ta in ytterligare två för att hinna med, berättar Mikael Knutsson, platschef på NCC Roads, den entreprenör som underhåller vägarna åt Trafikverket.
En kombination av mild vinter, nederbörd och dålig avrinning har resulterat i att vattnet stannar kvar i gruset som i sin tur faller offer för trafiken. Följden blir att gruset börjar vandra och på sina ställen uppstår gropar som snabbt vattenfylls. När fordonen sedan kör ide vattenfyllda hålen ökar de i storlek och djup, förklarar Mikael Knutsson.
Särskilt mycket snöplogning har det inte blivit i vinter men nu har underhållsarbetarna fått desto mer att göra. Extraförstärkning har fått tillkallas för att återställa grusvägarna runt om i kommunen. Sedan företaget påbörjade uppdraget för fyra år sedan har 15 000 ton grus gått åt för att förstärka grusvägarna i Sydskåne som hör till driftsområde Söderslätt. Av områdets totalt 14,4 mil grusväg ligger cirka hälften i Trelleborgs kommun.
Många som klagar
Under de senaste veckorna har Mikael Knutssons telefon gått varm. Klagomålen på vägarnas skick är många. I ett brev som TA tagit del av har bland annat en privatbilist fått punktering på tre av bilens fyra däck efter att ha kört över två så kallade potthål.
– Många hör av sig och vill att vi ska hyvla vägarna, men om vi gjort det nu hade det bara blivit lervällning av alltsammans. En optimal vinter är kall och torr med långsam tjällossning men i år har den varit exceptionellt mild och våt.