Annons

Melander: "Vi har inte sänkt ambitionsnivån"

Barbro Melander har svårt att svara på vad som ändrats i och med spjutspetsskolans införande. Men hon är nöjd med de senaste tre åren även om hon tror att det kommer ta lång tid innan Trelleborg når toppen.
Trelleborg • Publicerad 30 december 2008
"Kunskapsskolan har bidragit med att sätta fokus på lärandet", säger förvaltningsvhef Barbro Melander. Bild: Claes Nyberg
"Kunskapsskolan har bidragit med att sätta fokus på lärandet", säger förvaltningsvhef Barbro Melander. Bild: Claes NybergFoto: 

Skolförvaltningens chef Barbro Melander kastades rakt in i hetluften när hon tillträdde sin tjänst i Trelleborg 2004. Då låg arbetet med spjutspetsskolan i startgroparna inför starten hösten 2005.

- Det var en turbulent tid och många kraftiga reaktioner, säger hon. Folk upplevde det som att det var styrt uppifrån men vi ville föra en dialog.

Annons

I dag är hon nöjd med hur allt har utvecklat sig.

- Meritvärdet är bättre och vi ser att vi går framåt.

När skolplanen reviderades i början av 2008 sänktes målen gällande både behörighet och meritvärde.

- Vi hade helt enkelt satt upp orealistiska mål. Mål ska vara utmanande och realistiska att uppnå. Därför ändrade vi dem, säger Barbro Melander.

Att målen inte är uppnådda ser hon inte som något problem.

- Det här är långsiktigt även om det inleddes som ett projekt. De nya målen ligger fortfarande så högt över dagens siffror att de är utmanande. Vi har inte sänkt ambitionsnivån.

Trots att läroplanen redan innehåller ett mål gällande behörighet; "alla elever ska nå målen", tycker Barbro Melander att siffrorna behövs i skolplanen.

- Det blir tydligare med siffror. Mål måste gå att mäta. Det innebär att det blir svårt att ställa skolplanen mot läroplanen, men Melander menar att de ska väga lika tungt.

Hon säger att det spjutspetsskolan bidragit med framför allt är att sätta fokus på lärandet. Samtidigt medger hon att det inte är något nytt:

- Det fanns ju säkert tidigare med, men vi har gjort det till en tydlig inriktning.

Annons

Hon tror också att dialogen mellan föräldrar, lärare och elever har förbättrats sedan 2005, bland annat på grund av mentorssamtalen och den individuella utvecklingsplanen. Efter den negativa kritik som mötte Barbro Melander för några år sedan är det ingen som har hört av sig och sagt att de ändrat uppfattning.

- Men så fungerar det aldrig. Kritiken klingar bara av och i dag upplever jag att vi har föräldrar och elever med oss.

Från början var tanken att lärarna skulle ha möte med barnet och föräldrarna en gång i månaden. Det mötte stor kritik och skolförvaltningen tvingades backa. Nu omfattar målen i genomsnitt sju träffar per läsår.

- Varje skola arbetar efter sina elevers förutsättningar. Detta ökar kvaliteten i mötena med föräldrarna.

Hon visar en uppsats om mentorskapets betydelse som en av lärarna i kommunen har skrivit. Läraren har undersökt en klass och kommit fram till att alla parter uppfattar mentorskapet som positivt. Något som Barbro Melander förstås gläds åt. - Det är väldigt tidskrävande så det är bra att det ses som något positivt, tycker hon.

Barbro Melander poängterar ofta att spjutspetsskolan är ett långsiktigt arbete. Vart tredje år ska skolplanen revideras och en gång om året ska arbetet utvärderas.

- Jag är fortfarande inte nöjd med behörigheten. Det kommer att ta tid innan Trelleborgs skolor har nått toppen, tror jag.

Fanny Johansson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons