Annons

Matte och konst samspelar i skolan

Matte är väl ingen konst är rubriken för det tema kring samspelet mellan konst och matematik som står i centrum på Söderslättsgymnasiet. Det är flera av teknikeleverna och ungdomarna på estetprogrammet, som nu låter sig inspireras av konstverk som är uppbyggd enligt ett matematiskt mönster.
Trelleborg • Publicerad 14 mars 2002
BILD: MARK HANLON
BILD: MARK HANLONFoto: 

BILD: MARK HANLON - Tack vare de här lektionerna är jag intresserad av konst. Vi har studerat flera konstnärer, bland andra modernisten Piet Mondrian, vars målningar oftast är geometriska, säger Axel Jönnemyr. Eleverna är verkligt stimulerande av "Matte är väl ingen konst", ett projekt som ordnades även under förra läsåret. De vill lära sig mer om konst, alternativt matematik efter att ha haft de olika övningarna och lektionerna under de senaste lektionerna. Främst är det matteläraren Catherine Hobroh och bildläraren Ulf Söderstrand som svarar för att hitta en korsbefruktning i de två ämnena. - Det här ligger definitivt i tiden. Hade vi försökt genomföra ett liknande projekt för fem år sedan är jag inte säker på att vi hade lyckats. Responsen för den här satsningen har varit verkligt framgångsrik, berättar Ulf Söderstrand entusiastiskt. Det var förra året som de båda lärarkollegorna drog igång de gränsöverskridande projektet. Med hjälp av pengar från Gudrun Malmers stiftelse kunde man sätta igång lektionerna för att inspirera till bildkonst och matematik. - Teknikeleverna blev väldigt positiva till bilder från konsthistorien efter att ha sett en av senmedeltidsmålaren Piero della Fransescas målningar, som har ett tydligt geometriskt mönster, säger Catherine Hobroh.

Tomas Nyberg tomas.nyberg@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons