Matte och konst samspelar i skolan
BILD: MARK HANLON - Tack vare de här lektionerna är jag intresserad av konst. Vi har studerat flera konstnärer, bland andra modernisten Piet Mondrian, vars målningar oftast är geometriska, säger Axel Jönnemyr. Eleverna är verkligt stimulerande av "Matte är väl ingen konst", ett projekt som ordnades även under förra läsåret. De vill lära sig mer om konst, alternativt matematik efter att ha haft de olika övningarna och lektionerna under de senaste lektionerna. Främst är det matteläraren Catherine Hobroh och bildläraren Ulf Söderstrand som svarar för att hitta en korsbefruktning i de två ämnena. - Det här ligger definitivt i tiden. Hade vi försökt genomföra ett liknande projekt för fem år sedan är jag inte säker på att vi hade lyckats. Responsen för den här satsningen har varit verkligt framgångsrik, berättar Ulf Söderstrand entusiastiskt. Det var förra året som de båda lärarkollegorna drog igång de gränsöverskridande projektet. Med hjälp av pengar från Gudrun Malmers stiftelse kunde man sätta igång lektionerna för att inspirera till bildkonst och matematik. - Teknikeleverna blev väldigt positiva till bilder från konsthistorien efter att ha sett en av senmedeltidsmålaren Piero della Fransescas målningar, som har ett tydligt geometriskt mönster, säger Catherine Hobroh.