Annons

Mathias Andersson (SD): Bilisterna går före kommunens miljömål – “Bilen ska ha plats”

70 procent mindre utsläpp från biltrafik till 2030 har Trelleborgs kommun antagit som klimatmål. Vägen dit är lång. Inom styret finns olika uppfattningar om hur viktigt det är att nå målet. Kommunstyrelsens ordförande tycker att det viktigaste är att Trelleborg fortsätter vara en bilvänlig kommun.
Trelleborg • Publicerad 22 september 2024 • Uppdaterad 22 september 2024
Det vanligaste färdmedlet i Trelleborg är bilen. För att kommunens miljömål ska nås måste bilresorna bli färre. Inom styret finns motstridiga åsikter om vad som är viktigast.
Det vanligaste färdmedlet i Trelleborg är bilen. För att kommunens miljömål ska nås måste bilresorna bli färre. Inom styret finns motstridiga åsikter om vad som är viktigast.Foto: Tomas Nyberg

Planarkitekt Christoffer Ingemansson, som arbetar med strategisk trafikplanering, berättar att i kommunens kommande trafikplan, ingår det försök att få trelleborgarna i staden att minska på bilresorna.

– Vi har siktat in oss på de lågt hängande frukterna, de korta resorna. Vi hoppas att fler ska ta cykeln, kollektivtrafik eller gå. De långväga resorna är svårare att påverka, säger han.

Annons

Ett sätt att stimulera människor att låta bilen stå är att bland annat göra cykelvägar och trottoarer trevligare.

– Ofta är det så att det man planerar för det får man, säger Christoffer Ingemansson. Är man tydlig och skapar bra miljöer för cyklar så brukar cyklandet följa med. Finns det bra gångbanor så brukar det bli fler promenader.

Men hur gör man på landsbygden där resorna är längre?

– Där är det främst kollektivtrafiken man kan jobba med. Det är ofta svårt att anlägga cykelvägar eftersom det kostar mycket pengar.

Ett projektet som egentligen inte är ett miljöprojekt, men som också kan bidra till mindre bilkörning, är ”Säkra skolvägar”. Om fler barn tar sig till skolan för egen maskin kan färre föräldrar köra sina barn till skolan.

En färsk resvaneundersökning visar att bilkörningen har minskat lite i Trelleborg de senaste fem åren. Men de flesta resor görs fortfarande med bil.

I Trelleborgs kommun finns målet att minska utsläppen från bilar med 70 procent till år 2030, jämfört med 2010. Samma mål finns också för hela Sverige.

Än så länge har man kommit en bit på vägen. Men hållbarhetsstrateg Anders Nyman ställer sig tveksam till att Trelleborg klarar målet.

– Med tanke på att utsläppsminskningen var något för långsam 2018–2022 när reduktionsplikten låg på de högsta nivåerna, och tillgänglig data finns, så är det högst otroligt att vi kan klara målet med en reduktionsplikt på 10 procent. Sen är det såklart annat som spelar in i detta, såsom omställning från fossildrivna fordon till eldrivna. Men även denna omställning har saktat ned markant sista åren, skriver han i ett mejl till TA.

Styrets fyra kommunalråd har lite olika syn på klimatmålet och bilismen i kommunen.

Kommunstyrelsens ordförande Mathias Andersson (SD).
Kommunstyrelsens ordförande Mathias Andersson (SD).Foto: Tomas Nyberg
Annons

Mathias Andersson (SD) tycker det viktigaste är att Trelleborg förblir en bilvänlig kommun och klimatmålet får i så fall anpassa sig.

– Det jag menar är att vi inte ska straffa ut bilisterna. Om miljömålen skjuts lite längre fram, så får det vara så. Nyckeln till miljögrejerna är en elektrifiering, det kommer att bli färre dieselbilar och bensinbilar.

Han håller inte med om allt i trafikplanen, som han menar är en ”tjänstemannaprodukt”.

– Det ska finnas bilar även inne i stan. Jag delar inte det som står i trafikplanen.Den kommer att ändras, bilen ska ha plats.

Är du orolig över klimatförändringarna?

– Nej, jag är inte orolig över klimatförändringarna. Men vissa effekter av dem kan oroa. Översvämningar och värmeböljor måste vi ta på allvar. Men det måste vara realism när man sätter mål. Jag vill ha mer tågtrafik. Vi ska alltid sträva efter att bli mer hållbara. Men vi ska inte straffa ut folk.

”Om det behövs så får vi se över målen. Vi måste se att de är rimliga att nå utan att vi skapar problem. Folks vardag bygger på att bilen måste få finnas i Trelleborg.”
Bert Westerberg (M)

Bert Westerberg (M) är inne på samma spår: kommunen är beroende av bilism och i trelleborgarnas vardag är bilen en viktig faktor.

– Samtidigt är det klart att onödig bilkörning vill vi inte ha. Och vi är mitt uppe i trafikplanen, som är ute på remiss nu. Där pratas det också om att göra Trelleborg cykelvänligare.

Han vill gärna att klimatmålet för transport ska nås, men bara om det är rimligt.

– Om det behövs så får vi se över målen. Vi måste se att de är rimliga att nå utan att vi skapar problem. Folks vardag bygger på att bilen måste få finnas i Trelleborg, säger han.

Annons

Henrik Silfverstolpe (L) tycker att klimatmålet är bra och ska hållas.

– Det handlar om att hitta de resor med bil som går att ersätta med gång och cykel. Parkeringsavgifter är en bra grej, den som bor en bit bort kanske tänker till. Då tar man bilen när man verkligen behöver den, menar han.

Men hur går det på landet, där avstånden är längre?

– Landsbygden är en nöt att knäcka. Själv bor jag på landet och har en laddstolpe och en begagnad elbil. Man behöver inte köpa en ny.

Erik Lundström (KD) tycker det är viktigt att klimatmålet hålls. Vägen dit anser han är mer elektrifiering, bra kollektivtrafik och att locka människor att gå och cykla i sitt närområde.

– Det är också bra för folkhälsan, säger han.

Minskad bilkörning i Trelleborg visar undersökning

Resvaneundersökningen görs av Region Skåne var femte år. I år visade det sig att färre resor görs med bil, om man jämför med för fem år sen. Minskningen har gått från 67 procent av alla resor till 56 procent som görs med bil i år.

Istället har tågåkandet ökat. Från 8 procent till 16 procent.

Så går det för Trelleborgs klimatmål för transporter

70 procent mindre utsläpp från biltrafik till 2030, jämfört med 2010. Det är målet, både nationellt och lokalt från Trelleborg.

Utsläppsstatistik presenteras med två års eftersläpning, vilket gör att de senaste siffrorna kommer från 2022.

2021 lyckades Trelleborgs kommun sänka utsläppen med 31 procent, 2022 har man nått en minskning på 36 procent. Halvvägs till 70 procent alltså, när lite mer än halva tiden har gått. Enligt hållbarhetsstrateg Anders Nyman ligger reduktionsplikten bakom en stor del av minskningen.

Plikten höjdes år 2020 och låg då på 30,5 procent inblandning av fossilfri bränsle i diesel och motsvarande 7,8 procent för bensin. 2024 sänktes den till 6 procent för båda diesel och bensin. 2025 kommer den att höjas igen till 10 procent.

Sofia Bergström NielsenSkicka e-post
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons