GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Martin Falkenby: Vi testar nytt för att växa ytterligare

I torsdags var det första gången som en planerad heltäckning av papperstidningen ersattes av en digital variant. Resultatet? Det är tydligt att vårt innehåll attraherar även dem som inte betalar för sig.
Martin FalkenbySkicka e-post
Krönika • Publicerad 15 januari 2022
Martin Falkenby
Detta är en personligt skriven text i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Jag avslutade 2021 med att konstatera att våra digitala läsarintäkter ökar kraftigt (drygt 40 procent). Jag inleder 2022 med att presentera en av våra tankar på hur tillväxten ska fortsätta öka.

Vi har under flera decennier delat ut tidningen gratis till alla kommunens hushåll en eller två gånger i månaden. Ett sätt att marknadsföra tidningen men också viktigt för våra annonsörer att nå ut även till icke-prenumeranter. Våra heltäckningar har också varit ett strategiskt grepp för att hålla gratistidningarna borta från marknaden.

En lyckosam strategi, men inte helt oproblematisk. Man kan diskutera varför en prenumererad tidning ska ges ut gratis. Dessutom blir det tyvärr inte sällan så att när fler tidningar ska delas ut blir det förseningar – och de allra flesta som vill läsa sin TA vill ha den i brevlådan till frukost.

Men även de som inte betalar för produkten bidrar med intäkter till tidningen. De betalar genom att läsa innehållet och därmed annonserna, vilket genererar intäkter till tidningen. Om vi inte haft heltäckningar skulle vi tvingas ta ut en högre prenumerationsavgift.

Betalningsviljan för journalistik är hög i Sverige generellt sett och takten ökar. Det märker även vi av.

Men även om det är viktigt att vi marknadsför vår produkt är heltäckningar på traditionellt vis kanske inte det bästa på sikt.

Därför testar vi i år en hybrid, där vi plockar bort en del av årets heltäckningar och i stället låter en del av våra artiklar på trelleborgsallehanda.se vara öppna. Det handlar om ett par artiklar om dagen under två, tre dagars tid.

Det finns flera fördelar med den här typen av ”digital heltäckning”:

• Den som prenumererar på papperstidningen får tidningen i tid.

• Vi sparar tryck-, pappers- och distributionskostnader.

• Vi kan styra vilka artiklar som vi låter vara öppna, vid heltäckning av papperstidningen blir allt tillgängligt för alla.

• Dessutom når vi fler vilket innebär att våra annonsörer får mer exponering och mer annonsintäkter håller som sagt abonnemangspriserna nere.

Samtidigt vill jag poängtera att vår affärsmodell är att journalistiskt innehåll är något man måste betala för att ta del av.

I torsdags var det första gången som en planerad heltäckning ersattes av en digital. Våra sidvisningar ökade mer än förväntat, vilket är ett gott tecken på att vårt innehåll attraherar även dem som inte betalar för sig. Det ser jag väldigt positivt på. Erfarenheten visar att ju mer vi är inne på en nyhetssajt för att ta del av innehållet, desto mer benägna är vi att betala för tjänsten. Och fler prenumeranter gynnar läsaren då det genererar intäkter som används till mer och bättre journalistik.

Aktuellt

Veckans

Årsdag

Linkedin påminde mig om att jag i veckan varit anställd på TA i 22 år. Det innebär att jag i runda slängar gått till det här jobbet 4 400 dagar, nästan alltid med ett leende på läpparna.

Tv-tips

1998 blev ”Den lilla sjöjungfrun” av med sitt huvud. I en dokumentärserie i två delar, ”Mordet på den lille havfrue” berättas historien bakom. Michael Forsmark heter personen bakom dådet, en frilansfotograf som alltid var på brottsplatserna först av alla och som tjänade hundratusentals kronor på bilderna. Och med först av alla menar jag verkligen först. Finns på SVT Play.

Möte

I går presenterade den PR-byrå vi anlitat ett första utkast till en marknadssatsning som ni får ta del av framöver. Att hitta rätt budskap är relativt enkelt, men sen handlar det om att väga ord på guldvåg för att hitta exakt rätt i sina formuleringar. Jag ser fram emot slutresultatet och inte minst hur det tas emot av er.