GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Martin Falkenby: Martin Falkenby: Partnerskap gör oss starkare och dig till vinnare

Tidningsbranschen förändras. Bittra konkurrenter sover numera i samma säng. Vinnaren? Du som läsare.
Martin FalkenbySkicka e-post
Krönika • Publicerad 7 maj 2022
Martin Falkenby
Detta är en personligt skriven text i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

I förra veckan var jag och hälsade på vår systertidning Kristianstadsbladet (KB). Min kollega Jörgen Svensson är inte bara ansvarig utgivare för KB utan numera även för Norra Skåne (NSK). Två tidningar som fört en lång kamp om samma marknad i Hässleholm med omnejd sitter nu i samma skuta och ror åt samma håll.

Samtidigt som Norra Skåne blev en del av Gota Media blev Skånska Dagbladet en del av Bonnier News Local där bland annat Sydsvenskan ingår. Även där två tidningar som fört en lång kamp om samma marknad, fast i Malmö-/Lund-området, som nu alltså har samma ägare.

Sorgligt på många sätt, men nödvändigt. Anledningen är liksom i så många andra sammanhang ekonomi.

Enligt branschtidningen Dagens Media gick Skånska Dagbladet back 9,1 miljoner kronor 2019. Det trots 21 miljoner i presstöd.

Och det finns stora utmaningar i branschen. För att nämna några: höga papperspriser, kostsam distribution, vikande annonsmarknad, en minskad upplaga av papperstidningen.

Lars Sjögren, dåvarande vd och chefredaktör på Skånska Dagbladet konstaterade i Dagens Media när affären var klar i juli förra året:

”…som liten aktör har vi större utmaningar att hitta kostnadstäckning för allt det som digital utveckling innebär. Även om vi ökar så har vi en ganska liten volym att bygga den affären kring” och fortsatte:

”Där finns utmaningar även för stora aktörer, men de är ännu större för små aktörer.”

Därav såldes alltså Norra Skåne till Gota Media och Skånska Dagbladet till Bonniers. Och det var förstås även ekonomiska skäl bakom att tidningarna köptes.

Med fler tidningar som delar kostnader för utveckling, inköp, tryck, distribution och it-system hålls kostnaden nere i det som ekonomerna kallar synergieffekter eller skalfördelar.

Samtidigt är det två tidningsägare som värnar både den lokala journalistiken och den lokala beslutskraften. Det är jag ett exempel på som blev chefredaktör för TA 2015 efter att vi i många år haft chefredaktörer som ansvarat för flera tidningstitlar.

I samband med köpen av Skånska Dagbladet och Norra Skåne genomfördes en annan affär. Bonnier News Local blev minoritetsägare (30 procent) av Gota Media och Gota Media har en minoritetspost (20 procent) i Bonnier News Local. I slutet av mars i år gav Konkurrensverket sitt godkännande.

Vad innebär allt det här för dig som läsare?

Det är för tidigt att säga, men det finns två saker som måste påpekas. Det ena är att om ingen köpt de aktuella tidningarna hade de lagts ner. Det andra är att det skett en förflyttning av intäkterna där en allt större andel består av prenumerationsintäkter som gör att du som läsare blir allt viktigare. Därför investerar tidningarna alltmer på journalistiken och på att presentera innehållet på ett sätt som leder till kvalitetshöjning och även förhöjer läsupplevelsen.

Korsägandet innebär inte att tidningar kommer att slås samman, utan att vi tillsammans drar nytta av varandra.

– Det [partnerskapet] kommer att skapa bättre förutsättningar för att fortsätta bedriva och utveckla lokaljournalistiken så att vi kan fortsätta vara relevanta för våra läsare. Partnerskapet möjliggör också för gemensamma erbjudanden till både läsare och annonsörer vilket kommer att bidra till intäkter som kan investeras tillbaka i journalistiken, sa Gota Medias vd Boine Gepertz till Dagens Media i veckan.

Utveckling, satsningar på innehåll och långsiktighet i symbios med en tydlig affärsplan där läsaren står i fokus. Det finns all anledning att se ljust på framtiden.

Aktuellt

Veckans

Hyllning

Tre unga människor fick sätta livet till i den tragiska trafikolyckan utanför Båstad förra helgen. Onsdagens kortege i Trelleborg som minnesstund för en av de omkomna, Jacob Andreassen från Skegrie, var både fin och respektfull.

Möte

I veckan hade vi möte för att planera vad vi ska bjuda er på som läsning i sommar. Många kloka och roliga idéer spånades fram. Men vad vill du läsa om? Mejla mig: martin.falkenby@trelleborgsallehanda.se

Aktivitet

Det blir säsongsdebut på golfbanan för min del i helgen när fem gamla vänner kommer ner från Göteborg. Det är 24:e säsongen som inleds. Må bäste man vinna – och det lär inte bli jag. En titel har jag samlat ihop genom åren. Skralt.