Annons

Många söker stöd på Lotsen

Mer än 1 000 personer har besökt Lotsen sedan verksamheten öppnade för sex år sedan. Personalen oroas nu av de besparingar som kommunen måste göra.
Trelleborg • Publicerad 10 juni 2009
Foto: 
Över 1 000 Trelleborgare har besökt Lotsen sedan starten 2003. Marianne Nilsson, Thomas Almgren och Åsa Nilsson stöttar och ger råd till besökarna som söker sig hit av väldigt olika anledningar.Foto: 
Foto: 

TRELLEBORG. Lotsen håller till i en gul vacker villa på Östergatan, mellan museet och kulturskolan. Här jobbar Åsa Nilsson och Marianne Nilsson som båda varit med sedan starten i februari 2003, och Thomas Almgren. De tre kollegerna erbjuder stödsamtal, rådgivning och hjälp med krishantering åt alla Trelleborgare som känner att de behöver det.

– Det kan vara par med relationsproblem. Föräldrar som vill ha rådgivning, ibland tillsammans med sina tonåringar. Familjer i kris, till exempel i samband med skilsmässa eller dödsfall. Många som kommer hit är ensamma och har inte så många att prata med, säger Åsa Nilsson.

Annons

Arbetet ska ses som förebyggande insatser. Om besökarna på Lotsen får den hjälp de behöver blir de inte ett ärende för socialförvaltningen eller psykiatrin.

Den som söker sig hit kan vara helt anonym och besöken journalförs inte. Att verksamheten har egna lokaler är också viktigt.

– Det är en bit från socialförvaltningen och det finns en poäng i det. Man ska kunna känna att man kan vara anonym. Det ska inte finnas ett motstånd i det, säger Thomas Almgren.

När Lotsen drog igång 2003 fanns en osäkerhet kring hur stort behovet var av den här typen av insatser.

– Vi gick ut så nätt och sedan har efterfrågan fått styra, säger Åsa Nilsson.

Efterhand har vetskapen om verksamheten spridits, båda bland Trelleborgarna och olika institutioner. Vårdcentraler, psykiatrin och kommunens socialförvaltning slussar i dag människor vidare till Lotsen. Antalet besökare har successivt stigit och i mars hade huset sin tusende besökare. Hittills i år har i genomsnitt 100 personer besökt Lotsen varje månad. Målgruppen är bred. De yngsta besökarna är barn och den äldste över 90 år.

På Lotsen får besökarna berätta för Åsa, Marianne eller Thomas om sina problem och efterhand utvecklas samtalet till en dialog.

– De får sätta ord själva på vad de känner och upptäcker då ofta vad som är fel, säger Marianne Nilsson.

De kärva tiderna gör sig alltmer påminda i mötet med besökarna.

– Nu märker vi mer och mer av arbetslösheten. Många som kommer är jätteoroliga för det, säger Åsa Nilsson.

Annons

Krisen märks även i kommunens budget och de besparingar som är på gång oroar personalen på Lotsen. Verksamheten är inget som kommunen enligt lag har krav på sig att erbjuda.

– Och då finns det naturligtvis en risk. Vi är lite oroliga på grund av det ekonomiska läget, säger Marianne Nilsson.

Lucas Dietrichson
Magnus Aspegren
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons