Annons

Många på Söderslätt utan telefon i dagar

Flera personer på Söderslätt har stått telefonlösa i dagar. Telia skyller de många kabelbrotten i Skåne på åskan.
Trelleborg • Publicerad 28 juni 2006

I gårdagens TA rapporterades att tio hushåll i centrala Trelleborg stått telefonlösa i åtta dagar utan att Telia lyckats laga kabelbrottet som orsakat felet. Och det är fler som har problem. Mats Carlsson i Minnesberg är inne på sin 15:e dag utan fungerande telefon. Och Anders Eriksson i Ugglarp har inte kunnat ringa eller faxa på 22 dagar.

– Vi har lantbruk och företaget blir lidande när man bara kan använda mobil, säger Anders Eriksson.

Annons

I båda fallen har Telia konstaterat kabelbrott men inte kunnat åtgärda problemet. Anders Eriksson blev av med telefonlinan den 7 juni och fick veta den 22 juni att det skulle dröja 14 dagar innan någon skulle kunna komma och titta på felet.

– Man undrar ju vad de sysslar med. Vi accepterar inte detta, säger Anders Eriksson. Till Mats Carlsson kom det ut en tekniker dagen efter felet uppstått, men han kunde inte åtgärda felet. Nu ska det lagas, drygt två veckor efter felet rapporterades.

– Mitt internet fungerar så jag har frågat Telias kundtjänst om man inte bara kunnat koppla telefonen till den ledningen så länge, men det var ingen som var intresserad av att följa upp det, säger Mats Carlsson.

Både Mats Carlsson och Anders Eriksson har upplevt att Telias kundtjänst inte kunnat ge några svar utan de har uppmanats att avvakta. På Telia är man medveten om problemen på Söderslätt.

– De många kabelfelen beror delvis på åskovädren som varit i området. Vi har fått ta in entreprenörer för att åtgärda alla felen och reparationerna har blivit försenade, säger Lena Rosell på Telias driftbevakning.

Hon håller med om att flera ärenden har tagit för lång tid och säger att det beror på att kabelbrotten som orsakats av åskan är extra svåra att laga. Att kundtjänsten inte kunnat hjälpa kunderna tycker hon inte låter bra.

– De kan ha haft otur när de ringt och personalen kan ha varit stressade. Men så ska det givetvis inte vara. Vi ser över kundtjänsten ofta för att den ska hålla hög standard, säger Lena Rosell.

I Anders Erikssons fall säger Lena Rosell att felet förhoppningsvis kommer kunna lagas i denna veckan.

– Men det ska naturligtvis inte behöva ta så lång tid, det hör absolut inte till vanligheterna, säger hon. Att inte kunna ha samma kontakt som vanligt med familj och vänner upplever de drabbade som jobbigt.

– Man sitter ju inte och pratar strunt i en timme på mobilen, säger Anders Eriksson.

Annons

Men mobiltelefonsamtalen har ändå inneburit dyra räkningar. Mats Carlsson och Anders Eriksson tänker begära ersättning från Telia när felet har blivit lagat. Anders Eriksson tänker dessutom skicka dem sin mobiltelefonräkning. Men det kommer han inte få något för enligt Telias presstjänst.

– Vi betalar inte mobilsamtal utan ger bara avdrag på abonnemangskostnaden som ersättning, säger Lena Rosell.

Emma Olevik

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons