Annons

Lokala högstadieelever snart på Spotify

Under torsdagen uteblev under 1,5 timmar den vanliga undervisningen för klasserna på Fågelbäcksskolan. Tillsammans med en professionell producent fick de under denna tid i stället skapa en låt som nästa månad kommer att finnas på Spotify.
Trelleborg • Publicerad 26 september 2019 • Uppdaterad 18 januari 2021
Ibrahim Warde och Denis Zeqa ser glada ut, men deras musikslinga ”livet svider” är dystrare. Men David Ekman diggar den.
Ibrahim Warde och Denis Zeqa ser glada ut, men deras musikslinga ”livet svider” är dystrare. Men David Ekman diggar den.Foto: Ellen Norman

Under en intensiv workshop flödade kreativiteten när eleverna på Fågelbäcksskolan fick prova på rollen som låtskrivare.

– I dag ska vi skapa en låt. Ni ska skriva texter och sedan ska ni rappa och sjunga texterna i en riktig musikstudio. Och allt detta ska ske under en och en halv timme, säger inspiratören David Ekman från Workshop Deluxe när han inleder dagens fjärde workshop.

Annons

Med sig hade han producenten Andrés Cardenas som hade skapat dagens beats.

– Det har gått jättebra. Dagens första låt heter ”Palmernas stad”, den är mycket radiovänlig. Det är väldigt inspirerande att jobba ihop med ungdomar. De tar det på mindre allvar och det blir mer lekfullt, säger Andrés Cardenas.

I språkklassrummet där undervisningen ägde rum fanns det gott om ordböcker, ett bra knep som vissa elever tog till för att hitta inspiration.
I språkklassrummet där undervisningen ägde rum fanns det gott om ordböcker, ett bra knep som vissa elever tog till för att hitta inspiration.Foto: Ellen Norman

Musikslingan som eleverna i klass 8A fick jobba med var ganska tung och melankolisk.

– Dagens tema är livet, vi vill att ni skriver något som betyder något, säger David Ekman.

Efter hans korta introduktion satte skapandet igång. Eleverna delades in i grupper som skulle skriva varsin del av låten. Delarna skulle sedan fogas samman till en gemensam klasslåt. Vissa var först lite trevande, men efter en kort stund släppte spärrarna och de blanka bladen började fyllas med låttexter.

I varje grupp utsågs sedan två rappare. Eleverna Henry Green och Rasmus Carsbrandt axlade ansvaret för sin grupp.

– Vi rappade tillsammans under sjuan, säger Henry Green.

Men för de flesta var det en ganska ny erfarenhet, fast lite uppvärmning hade de faktiskt fått.

– Jag har sjungit i kör när jag var liten. Men jag rappade för första gången på musiken i går, då vi alla fick prova på att rappa, säger Ibrahim Warde.

I samma grupp som Ibrahim Warde och Denis Zeqa var också Melissa Nyman och Emma Hansson Lindell som fick ta rollen som bakgrundsvokalister.
I samma grupp som Ibrahim Warde och Denis Zeqa var också Melissa Nyman och Emma Hansson Lindell som fick ta rollen som bakgrundsvokalister.Foto: Ellen Norman

Efter ett kort men intensivt acapellaövande i varje grupp var det dags att spela in. Vissa blev lite nervösa när de meddelades att låten ska läggas ut på Spotify och spelas upp på skolans releaseparty på fredag eftermiddag, men andra tog beskedet med lugn.

– Det ska bara bli kul, säger Henry Green innan han stiger in i studion.

Ellen NormanSkicka e-post
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons