Annons

Lokal vinproducent köpte sina egna viner

Systembolagshärvan handlade inte enbart om mutor. Den skånska vinproducenten Åkesson arrangerade också stödköpsturnéer. Polisutredningen visar att en person köpte Åkesson-vin för 58 620 kronor på Systembolaget i Trelleborg under en inköpsturné där slutnotan hamnade på 1 361 100 kronor.
Trelleborg • Publicerad 10 mars 2005
Även på Trelleborgs Systembolag gjordes stödköp under våren 2002. BILD: CLAES NYBERGFoto: 

För några år sedan var knepen många för leverantörerna att kringgå Systembolagets sortimentsurval. Stödköpsturnéer var vanliga. I många fall anlitades lastbilschaufförer som åkte riket runt och köpte upp pallvis med vin och sprit av det egna märket. Den skånska vinjätten Åkesson var en leverantör som deltog i rävspelet - och på så sätt fick upp försäljningssiffrorna.

Till exempel ordnade en bokföringskonsult på Åkesson så att en företagare som distribuerade öl köpte stora mängder av Åkessons viner när plats fanns över i lastbilen. Varorna beställdes i förväg.

Annons

Därefter ringde företagaren och kontrollerade med Systembutikerna om varorna kommit, hämtade dem och körde dem till Åkessons lager i Simrishamn. Betalningen skedde med postväxlar eller checkar som företagaren fått av konsulten. Sammanlagt köpte föraren Åkesson-vin för 1 361 100 kronor under sina två rutter i västra Skåne sommaren 2002 - beloppen vid varje inköpstillfälle varierade mellan 25 000 och 104 000 kronor.

Butikschefen på Systembolaget i Trelleborg Bo Lindkvist minns stödköpet väl.

– Klart man reagerar, men vad ska man göra när någon kommer in och handlar över disk, säger han och tillägger att köp av den storleken inte har gjorts sedan dess.

Ett annat av Systembolagen som fick besök var det i Landskrona. Där slutade notan på 104 160 kronor.

– Storköp av detta slag har inte förekommit här sedan jag blev chef. Vad som hände före min tid kan jag inte svara på, men visst tycker jag att personalen borde ha reagerat, säger Birgitta Nilsson, Systembolagschef i Landskrona. Hon tror dock inte att misstaget kommer att upprepas.

– Risken är minimal. Alla är mer vaksamma nu, säger hon.

Sedan muthärvan avslöjats har Systembolaget vidtagit åtgärder och skapat ett filter för att sortera bort stödköpen.

– Onormalt stora köp räknas inte in i den statistik som ligger till grund för sortimenturvalet. Hur stort ett enskilt köp ska vara för att räknas bort varierar från vara till vara - och var gränserna går är inget vi avslöjar varken för kunder eller leverantörer, säger Björn Rydberg, presschef på Systembolaget.

Han tillägger:

– Stödköpen är i och för sig inte olagliga, men strider mot vad som står i vårt leverantörsavtal. Det är kundens efterfrågan som ska gälla.

Annons

Men för flera leverantörer handlade det inte enbart om stödköp – även mutor fanns med i bilden. Nu är två års utredande av åklagarmyndigheten i Stockholm över och åtalet har inletts mot 77 mutmisstänkta systembolagsanställda och 15 personer från de tre leverantörerna AB Vin-Trädgårdh, Philipson & Söderberg AB och Åkesson Vin AB. Största boven på leverantörssidan är Vin-Trädgårdh som ensamt står för 935 724 kronor av de nära 1,3 miljonerna i mutpengar. 66 av 77 butikschefer har, enligt förundersökningsprotokollet, tagit emot mutor av tre anställda vid Vin-Trädgårdh.

När det gäller de övriga två leverantörerna handlar det om betydligt blygsammare summor. Deras mutande har uppgått till 173 722 (P&S) och 139 494 kronor (Åkesson). Fem personer på Åkesson har betalt 15 butikschefer summor från några tusenlappar upp till över 30 000 kronor. Polisen avslöjade planerna genom att söka på internet, bankförfrågningar och genom kontoutdrag som tagits i beslag hos butikscheferna.

Åkesson Vin AB har sedan 1 januari 2004 nya ägare och ny organisation.

Via sin hemsida meddelar de att de inte har några kommentarer om alla misstankar som riktas mot tidigare anställda, eftersom det berör en tidpunkt då de varken ägde eller styrde företaget.

Jonas Widerberg

0410-545 00

redaktionen.ta@allehandasyd.se

Trelleborg
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons